Wij hebben geen goede band

3 januari 2014 - Te Anau, Nieuw-Zeeland

Weer een interessante dag in Nieuw Zeeland.

Toen we vanochtend vertrokken uit Makarora, bleek de Haast-Pas te zijn afgesloten. Vanwege de hevige neerslag van de afgelopen 2 dagen, was een aardverschuiving waar ze aan het werk waren, verder gaan schuiven. De weg was nu dus volledig geblokkeerd. Gelukkig zaten wij aan de goede kant. Omrijden is zo'n 500 km! Over de regen van de afgelopen dagen gesproken: het bleek dat er in 48 uur een totaal van 490 mm is gevallen. Ter referentie de jaarlijkse neerslag in Nederland ligt rond de 800 mm!!

Gelukkig waren we er al door

Rond 8 uur vanochtend vertrokken richting Te Anau, nog steeds in de stromende regen. Na een uurtje rijden in de bergen, begon de auto vreemde geluiden te maken, en naar links weg te trekken. Een lekke band! Midden op een bergpas, geen GSM bereik, wat doe je dan: het instructieboekje pakken en de band verwisselen. Op dit ogenblik had ik liever een auto met wat kleinere wielen gehad. De reserveband zat met een soort handbediende lier onder de auto opgehangen. Na 20 minuten had ik door hoe het werkte. De rest was gelukkig een stuk minder ingewikkeld en na 45 minuten het wiel met de lekke band achterin de auto gegooid (een grote auto heeft toch zijn voordelen) en verder gereden. Zodra het mogelijk was hebben we Avis gebeld, die verbonden me met Avis in Picton, (waar we de auto hadden gehuurd), die me doorverwezen naar Avis op het vliegveld in Queenstown. Daar kwamen we toch langs. Een bijzonder vriendelijke dame van Avis gaf met het adres van een bandenbedrijf. Het adres in de Tomtom getikt, en er heen gereden. Binnen een half uur hadden we een nieuwe band op de auto en konden we weer verder.

Het reservewiel is er onderuitWielmoeren en koude handen, geen goede combinatieHet gemonteerde reservewiel (beetje vies)Nieuwe band in de garage

De rit ging (behalve bovenstaande dipje) verder goed. Zodra ik het reservewiel erop had zitten werd het natuurlijk droog (Wet van Murphy), en de temperatuur heeft zelfs de 20 graden weer (even) gehaald. Mooie uitzichten (voor het eerst in 3 dagen). Hieronder de foto's (alle foto's zijn trouwens door Aly gemaakt, ik ga over de filmcamera):

Onderweg van Makarora naar Te AnauOnderweg van Makarora naar Te AnauOnderweg van Makarora naar Te AnauOnderweg van Makarora naar Te AnauOnderweg van Makarora naar Te AnauOnderweg van Makarora naar Te AnauOnderweg van Makarora naar Te Anau

Bij aankomst hier bleek trouwens (na bestudering van de kaart op deze site) dat we nu 9 km over de helft van de reisafstand zijn (na drie weken reizen).

Dat was het voor vandaag, morgen even niet want dan zitten we op de boot. Overmorgen zijn we weer op vaste land en hopen we weer internetverbinding te hebben.

1. Miji li:
    3 januari 2014
    Aly, prachtige foto's.
    Graag nog een paar van Frank aan het "werk"!
    Het was zeker zwoegen in de regen:(
    tot overmorgen...
  2. Petra:
    4 januari 2014
    Ja, ook dat hoort erbij. Al zo'n toffe weken, dan kan zo'n klein dipje de pret vast niet drukken. Trouwens, nog de beste wensen voor het nieuwe jaar toegewenst van ons allemaal.
    Groeten, Petra en de rest