The Longest Day

2 januari 2014 - Makarora, Nieuw-Zeeland

Hallo allemaal,

De weersverwachting had het helaas bij het rechte eind. Alhoewel we gisterenavond even wat blauwe lucht zagen, nadat het was opgehouden met regenen, is het vannacht weer begonnen met gieten. Het is nu 5 uur ’s middags, en het valt nog steeds met bakken uit de hemel. Een paar uur geleden is het me gelukt om een foto van een zeer waterig zonnetje te maken, maar dat had helaas geen consequenties voor de neerslagintensiteit.

Ongekend natuurverschijnsel!

Al met al betekende dit, dat de door ons geplande activiteit (“The Siberia Experience”) voor vandaag niet doorging. Zelfs varen was niet mogelijk vanwege de hoge waterstand (?). Het probleem van de plaats waar we nu zitten is, dat er binnen een straal van 100 km niets te doen is, waarbij je niet uren in de stromende regen hoeft te lopen. We houden wel van de natuur, maar je moet het nu ook weer niet overdrijven.

Dus zaten we het grootste deel van de dag binnen in het chalet. Dit leverde ons een geheel ander soort Siberië ervaring op. De buitentemperatuur ligt zo rond de 10 graden, en binnen is het misschien 14 graden. Gelukkig hebben we een kachel (zie foto).

De "kachel"

Het is was ons alleen niet duidelijk hoe deze kachel een huisje van 150 kubieke meter moest verwarmen. Helaas wist de kachel het ook niet. De warmte van de kachel was binnen 50 cm afstand volledig verdwenen. Bovendien was het verlengsnoer zodanig kort dat we de tafel en de stoelen naar de kachel hebben moeten verschuiven.

De andere optie was naar het café onder aan de weg te gaan. Helaas zat dat vol met drinkende Engelsen, met hun nogal vervelende kinderen. Dat hadden we dus na een uurtje ook wel gezien.

Morgen vertrekken we weer, zonder de Nieuw Zeelandse Alpen te hebben gezien, afgezien dan wat vage bergen tussen de flarden bewolking door. We hebben in ieder geval een reden om terug te komen! De weersverwachting voor morgen is beter (dat kan ook niet anders), en gaan we naar Te Anau. Overmorgen gaan we daar een cruise tussen de Nieuw Zeelandse Fjorden maken die anderhalve dag duurt. Daarna rijden we naar de Oostkust waar het wel warm is. Daar zijn we aan toe, en niet zo’n beetje ook!!

1. Peter Janssen:
    2 januari 2014
    Zonder van het weer en ook volwassen drinkende Engelsen kunnen ook heel vervelend zijn.

Hopeijk hebben jullie beter weer tijdens de rest van de reis.

Vriendelijke groet,

Peter Janssen