Donderdag, vrijdag en zaterdag: Going Dutch

17 september 2016 - Nagasaki, Japan

Als ik dit verhaal af heb zijn we weer helemaal bij!

Donderdag was weer een reisdag. De laatste keer dat we in de onvolprezen Shinkansen zaten. Althans het eerste stuk van Hiroshima naar Hakata. De 236 km werd afgelegd in 1 uur en 8 minuten. Niet gek als je weet dat de trein nog 3 keer gestopt is op dit traject. Hier hebben we overigens de hoogste snelheid gehaald van 302 km/u volgens de gps op mijn telefoon, helaas zag ik, dat op de action camera de hoogst geregistreerde snelheid 299,8 km/u was. Het probleem waren de tunnels. Aangezien het Zuiden van Japan nogal bergachtig is, werd het grootste deel van de reis ondergronds (beter: onderbergs) afgelegd. We hebben dus niet veel van de omgeving gezien dit keer.

Het tweede deel, van Hakata naar Nagasaki, ging met een gewone sneltrein. Nooit geweten dat 130 km/u er zo langzaam uit kon zien. De afstand van 144 km duurde 1 uur en 56 minuten!! Het was wel een mooi traject Opmerkelijk was dat we in het kantoor van de machinist konden kijken, tenminste als de trein reed. Iedere keer dat er op een station gestopt werd veranderde het doorzichtige glas in matglas. Nu ben ik wel heel erg benieuwd wat de machinist aan het doen was, terwijl wij hem niet mochten zien...

Rond half drie aangekomen in Nagasaki. Het hotel was slechts 10 minuten minuten lopen, maar de temperatuur en luchtvochtigheid waren weer "imposant"! Wij willen nu een nieuwe grootheid gaan invoeren. Zoals bij een bepaalde temperatuur en luchtvochtigheid een "Gevoelstemperatuur" hoort, vinden wij dat bij een bepaalde gelopen afstand en luchtvochtigheid een "Gevoelsafstand" hoort. Waarvan akte!

Aangezien wij door onze geboekte excursies heen waren, moesten we op vrijdag zelf wat verzinnen. Eén atoombom in de week vinden we voldoende, dus we hadden niet zo'n behoefte om naar de herdenkingsplekken in Nagasaki te gaan. Wat ons wel intrigeerde was "Huis Ten Bosch". Nee dit is geen spelfout, zo heet het echt. Het is een pretpark met een Nederlands thema, zeg maar "Disney op klompen".

De oorsprong hiervan ligt bij het eiland Deshima (tegenwoordig: Dejima). Vanaf 1641 had Japan alle handelsbetrekkingen met het buitenland verbroken. Alleen Chinese en Nederlandse koopvaarders mochten nog zaken doen in Japan, en dan nog alleen vanaf Deshima. Het was een heel klein eiland (120 x 75 m), en was verbonden met het vasteland door een brug. Op het eiland zaten 20 Nederlanders, 50 Japanse toezichthouders en er waren 150 tolken (maar die woonden niet op het eiland). Ze werden allemaal betaald door de VOC. De handelspost heeft bestaan tot 1853. Er is veel meer over te vertellen, dus als je geïnteresseerd bent: even googelen!

Er is dus altijd een band geweest tussen Nagasaki en Nederland, vandaar het pretpark. Het ligt overigens niet in Nagasaki maar in Sasebo, Noordelijk van Nagasaki, zo'n 1,5 uur met de trein. Het park is geopend in 1992 en ging in 2003 eventjes failliet. Dit park moesten we dus zien. De treinreis was gratis vanwege ons abonnement bij JR. Je verwacht natuurlijk een hoop kitsch en onzin over Nederland in zo'n park, en we werden niet teleurgesteld! We hebben alleen het "historische'" deel van het park bezocht en je vraagt je af of de ontwerpers ooit in Nederland geweest zijn. Ik denk dat ze in Nijenrode nog het meest boos zullen zijn. Er is namelijk een kopie(tje) van Kasteel Nijenrode. Hierin is onder meer het (hou je vast) "Teddybear Kingdom" gevestigd. De molens zijn overigens heel milieuvriendelijk, want die draaien op stroom!

We moeten overigens wel toegeven dat de clichés die de Japanners hier van Nederland maken, nog net even een tandje minder zijn dan andersom!

Hieronder wat foto's:

Huis ten BoschHuis ten BoschHuis ten BoschHuis ten Bosch, Kasteel Nijenrode,: home of the Teddy Bears!Huis ten Bosch: Stadspoort DelftHuis ten Bosch: Domtoren in Amsterdam?

De rest van de foto's staan op de fotopagina.

Nog één klein dingetje.De trein waarmee we naar Huis ten Bosch reden was de zogenaamde "Sea Side Liner". Ik denk dat ze hier niet veel Europeanen zien, want de marketing afdeling van dit bedrijf heeft wel voor een heel apart logo gekozen. Ik denk niet dat dit in Europa erg zou aanslaan...

Sea Side LinerSea Side Liner (hopen we dan maar)!

Vandaag (zaterdag) nog even een wandelingetje gemaakt door Nagasaki, maar de hitte en vochtigheid stuurde ons al gauw terug naar het hotel. Morgenochtend vliegen we met ANA naar Tokyo, en maandag vliegen we vanuit Tokyo naar Amsterdam. Ik probeer morgen nog wat te schrijven, maar ik beloof niets! Dus:

Groetjes!