Epiloog

17 september 2017 - Salt Lake City, Utah, Verenigde Staten

Vrijdag 15 september

Vandaag de rit van Longmont (Colorado) naar Rock Springs (Wyoming). Een forse afstand van 300 Mijl (ongeveer 480 km). Het begon allemaal heel comfortabel. Het was in Longmont om 8 uur al ruim 20 graden, en het zonnetje scheen enthousiast.

Het eerste stuk van de rit ging naar het noorden richting Wyoming, relatief rustig op de I-25 naar Cheyenne. Daarna naar het westen op de I-80 richting Rock Springs. Altijd geruststellend als je de snelweg oprijdt, en je hoort Bram (onze TomTom stem) zeggen: "Rijdt op deze weg voor 260 mijl (415 km!!!!). Dan weet je dat je af en toe blij bent als er een klein bochtje in de weg zit!

Intussen was het fors gaan waaien (natuurlijk bijna pal tegen), en de bewolking was ook al aan het toenemen. In de buurt van Laramie (ongeveer 1/3 van het stuk) begonnen er af en toe wat buitjes te vallen, en uiteindelijk begon het nogal heftig te regenen, zo hard, dat ik een stuk langzamer moest gaan rijden. Hier is een stukje video. Dit duurde ongeveer 2 uur. Vlak voor onze bestemming hield het gelukkig op met regenen, maar er moest een prijs voor worden betaald: de temperatuur was gedaald naar zo'n 9 graden. Gelukkig hadden we het weerbericht gevolgd en hadden we (voor het eerst in de vakantie) een lange broek aangetrokken, en de jassen lagen op de achterbank.

Het schijnt hier normaal te zijn, dat de overgang van zomer naar herfst vrij abrupt verloopt. De afgelopen weken is het hier heel warm geweest voor de tijd van het jaar, maar in het noorden van Canada was de temperatuur al serieus aan het dalen. Vrijdag besloot deze koude lucht zich naar het zuiden te verplaatsen, met als gevolg dat in het noorden van de V.S. een kleine 20 - 25 graden zakte. 50 mijl Noord van Rock Springs sneeuwde het zelfs!

Maar we mogen absoluut niet klagen. In de hele vakantie één regendag, en die viel  nog op een dag dat we in de auto zaten!

Zaterdag 16 september

Vandaag een korter ritje naar Salt Lake City. De temperatuur had zich niet hersteld. 's Ochtends was het 3 graden, en er stond een forse (en heel koude) wind. Ook dit was een relatief saai stuk snelweg. Omdat we wat tijd over hadden, besloten we een omweg te nemen via "Fossil Butte National Monument". Het doel was om wat tijd te besteden, omdat we anders te vroeg in het hotel aan zouden komen. En dat was precies wat gebeurde. Een weinig indrukwekkend gebeuren, waar alles wat je ziet in een soort museumpje ligt (dat wil zeggen de afgietsels ervan). Buiten was weinig te zien (logisch met fossielen). Het was koud en waaide hard, dus gauw weer verder.

In de buurt van Salt Lake, merkte we weer hoe rustig het was geweest met het verkeer tijdens de tour. Tweemaal 5-baans snelwegen, met auto's die links en rechts van je voorbij schieten. Gelukkig hadden we de TomTom, want anders heb je geen tijd om de route bij te houden. Rond een uur of drie gearriveerd De temperatuur was gelukkig weer opgelopen tot 18 graden.

Zondag 17 september

Over een verloren dag gesproken. Onze vlucht vertrekt vanavond om 21:00 uur. We hebben geen zin om nog één of andere bezienswaardigheid te gaan bekijken. De stad Salt Lake City hebben we een aantal jaren geleden al eens bekeken. We hebben gelukkig een late check-out van 14:00 uur kunnen regelen, en na uitgebreid alle opties te hebben bekeken, hebben we besloten om dan gewoon naar het vliegveld te gaan, onze bagage af te geven (we zijn gisterenavond al ingecheckt), en in de lounge te gaan zitten wachten Dan hebben we tenminste nog wat te eten en te drinken en een paar comfortabele stoelen.

Traditie

Zoals gebruikelijk nog wat algemene opmerkingen:

• Reclame op TV: 60% eten, 30% auto's (SUV's en Pick-Ups) en 10% medicijnen op recept
  • Medicijn reclames gaan er voornamelijk over dat je je arts moet vertellen, dat je ze nodig hebt. Interessant dat bij al deze reclames de bijwerkingen moeten worden vermeld (kan leiden tot een langzame pijnlijke dood)
  • Mensen zeggen altijd dat Amerikanen beter auto rijden dan wij. Dat kan best zo zijn, maar dan zie je het volgende: Geen richtingaanwijzer gebruiken, bumperkleven, sneller rijden dan toegestaan, bij afslaan eerst remmen en dan nog geen richtaanwijzer gebruiken, slingeren op de weg vanwege gebruik mobiele telefoon (met de hand), de snelweg oprijden en hopen dat de achterliggers afremmen of uitwijken, enz. enz. Oké, als je deze dingen niet mee rekent, dan rijden ze inderdaad beter dan wij.
  • Vanwege de hoogte waarop we ons de afgelopen 3 weken bevonden (Gemiddeld ruim 2000 meter, laagste punt Salt Lake City: 1248 m), vrezen wij, dat we in NL een zuurstofvergiftiging gaan oplopen.
  • Volgens de stappentellers van onze telefoons is het off-road rijden heel gezond. We bleken ineens ruim 12000 stappen te hebben gedaan, nadat we een paar uur in de auto hadden gehobbeld...
  • Als je denkt dat je ongeveer 3200 km gaat rijden in de vakantie, worden dat 5142 km vanwege het heen en weer rijden naar de diverse parken, en in de parken.....
  • Na deze vakantie zijn we dringend toe aan vakantie ;-)

Dat was het. Iedereen bedankt voor het volgen, en tot het volgende blog!

1. Bea Deelen:
    17 september 2017
    Het klonk hier en daar vermoeiend maar ook heel boeiend en afwisselend. Prachtige verhalen, boeiend geschreven, enerverend landschap en natuur. Je kan altijd overwegen om reisgids te worden 😁
  2. Martin van der Wiel:
    17 september 2017
    Goede reis terug Frank en Aly, leuk over de medicijnen en de arts, mijn arts heeft trouwens meer vertrouwen in mij als ik bij haar kom, ze vraagt niet voor niets "wat denk je zelf"
  3. Frank:
    18 september 2017
    Hartelijk bedankt!!
  4. Astrid:
    3 oktober 2017
    Geweldige verhalen en prachtige foto's. Ik heb er weer van genoten...op naar de volgende trip! :)
  5. Frank:
    3 oktober 2017