Japan: 10 onzinnige observaties

18 september 2016 - Tokyo, Japan

Het is een beetje een traditie aan het worden, dat ik op het eind van de reis een aantal dingen opschrijf die ons verbazen, amuseren, of gewoon zijn opgevallen. Hier komt-ie:

• Alle kabels lopen hier bovengronds (vanwege de aardbevingen). De palen zien er meestal uit als ware kunstwerken:

Draadje los?

• Om de fietsers hier te beschermen, mogen ze in alle grote steden op de stoep fietsen. Waar de voetgangers dan heen moeten, is nog niet helemaal duidelijk.
  • Je komt hier in de steden op meest onwaarschijnlijke plaatsen begraafplaatsen tegen: midden in woonwijken.
  • Alle hotels hebben prima bedden met een hard matras. Het hotel in Nagasaki was iets te hard. Als je er een munt op liet vallen, stuiterde die bijna tegen het plafond!
  • Overal gold, dat je de douche nooit vol aan moest zetten, als je tenminste niet tegen de muur aan de andere kant gedrukt wilde worden.
  • De eerste paar dagen moesten we lachen, omdat bijna iedereen met een telefoon in zijn hand liep. Na een paar dagen begonnen wij daar ook mee: Google Maps!
  • In vrijwel iedere openbare plaats hoor je muziek (nou ja, muziek?).
  • Als je denkt dat de tv reclame in Nederland erg is, dan moet je vooral niet naar Japan komen.
  • Er bestaat een duidelijke correlatie tussen de breedtegraad en het vermogen om Engels te spreken. Hoe lager de breedtegraad, des te slechter het Engels.
  • Als er iets omgeroepen wordt, is het ten eerste vreemd dat 1500 woorden Japans blijkbaar in 15 woorden Engels kunnen worden vertaald. Ten tweede is de overgang tussen Japans en Engels nauwelijks vast te stellen. Je luistert, en op een gegeven denk je: "Hé, ik kan Japans verstaan!".

Groetjes!

1. Martin van der Wiel:
    18 september 2016
    De stroom kabels hangen in de lucht, tijdens iedere orkaan worden er mensen geroosterd als ze op de grond vallen.
  2. Frank:
    18 september 2016
    Dit doen ze in Florida ook. We hebben daar een orkaan uit mogen zitten, en vrijwel overal was de stroom uitgevallen door omgewaaide stroomkabels. In Florida kunnen ze de kabels makkelijk ondergronds doen. Hier hebben ze geen keus, omdat de grond uit rots bestaat. Bij aardbevingen zou alles bovendien kapot gaan, en de reparatiekosten zouden veel hoger zijn.
  3. Miji li:
    19 september 2016
    En in de tram/metro slaapt iedereen.
  4. Miji li:
    19 september 2016
    Welkom thuis! We hebben weer genoten van jullie reisverhalen en mooie foto's. Op naar de volgende vakantie ;-)
  5. Frank:
    20 september 2016
    Die van dat slapen waren we inderdaad vergeten!
  6. Miji li:
    20 september 2016
    Ja,ja volgens mij vonden jullie dit heel normaal. Je viel ook in slaap
  7. Astrid:
    26 september 2016
    Ook ik liep een paar dagen achter, maar dan met lezen! :( Wat een geweldige reis hebben jullie wéér gemaakt en wat leuk dat wij wéér mee mochten genieten.Prachtige foto's en de reisverhalen waren wéér kostelijk...veel geleerd en heerlijk gelachen. Ik kijk al wéér uit naar jullie volgende reis(verhalen)! :)