White Island

18 december 2013 - Rotorua, Nieuw-Zeeland

Onderweg naar White IslandVandaag zijn we met de helikopter naar White Island gevlogen. Afgezien van de vlieger/gids waren we met z'n tweeën. White Island is de enige vulkaan in zee in Nieuw Zeeland, zo'n 50 km uit de kust in de Bay of Plenty, en nog bijzonder actief. De laatste grote uitbarsting was in 2000, en de meest recente uitbarsting was 3 maanden geleden. Op zich allemaal niet zo bijzonder, ware het niet dat we in de krater geland zijn, en daar een uur hebben rondgelopen. Omdat de zwavel dampen nogal heftig zijn loop je constant te kuchen, en we hadden een gasmasker bij ons voor als het te erg werd.

White IslandOp het eiland (dus in de krater) was in 1913 een fabriek gebouwd om zwavel te winnen. Na slechts een jaar was de eerste serieuze uitbarsting, die het leven kostte aan 10 arbeiders. Ze hebben het nog een poosje geprobeerd, maar eind 1914 is de fabriek verlaten, en de ruïnes staan er nog steeds.

De helikopter op Mount TaraweraVervolgens zijn we opgestegen en naar Mount Tarawera gevlogen. Dit is ook een vulkaan, maar deze is al geruime tijd niet meer actief. De laatste grote eruptie was in 1886 en deze heeft 120 mensenlevens geëist. Mount Tarawera ligt zo'n 25 km van Rotorua (waar we nu zijn) en is precies (?) 1111 m boven zeeniveau. Dat staat tenminste op het bord, bovenop de berg. Ook daar een poosje rondgelopen en daarna weer terug naar Rotorua. Bij elkaar heeft de trip zo'n 3,5 uur geduurd.

De rest van de dag besteed aan het opladen van de accu's (we hadden nogal veel foto's gemaakt en veel gefilmd). Daarnaast (zoals beloofd) heb ik vanmiddag zitten monteren, en een filmpje van 2,5 minuten (quick and dirty) in elkaar gezet van de Hobbiton Movie Set. De hoogtepunten van de trip van vandaag ben ik al mee bezig geweest, maar die is nog niet af. Hij komt z.s.m.

Bij de krater op Mount TaraweraDe helikopterMet gasmasker bij de hoofdkraterBij kokende modderpoel.

1. Ed Coenen:
    18 december 2013
    Hoi Frank en Aly,
    ik lees elke dag je reisbelevenis. Spannend .
    Zoals jullie wel weten hoeft zwavel inademen niet niet slecht te zijn :
    Zwavel wordt al eeuwen lang therapeutisch toegepast. In de oudheid kende men al de heilzame werking van het baden in zwavelrijke bronnen, meestal van vulkanische oorsprong. Hiermee werden pijnklachten bij reuma behandeld. Vandaag wordt deze therapie nog steeds toegepast in kuuroorden

Groetjes,
    Ed
  2. Astrid:
    18 december 2013
    Wow dat ziet er te gek uit! Hebben jullie nog een zwavelbadje genomen? Schijnt een weldaad voor de huid te zijn... en wie wil er nu geen babyzacht huidje? Ik kijk al uit naar jullie volgende reisverslag/foto's!