Vulkaandag

20 december 2013 - Whakapapa Village, Nieuw-Zeeland

Kia Ora (oftewel: wees gezond),

Vandaag voelden wij ons een stuk beter dan gisteren. we hebben dan ook een productieve dag gehad (wat je volgens mij wil vermijden in een vakantie!).

Toen we gisteren aankomen was het nogal bewolkt, maar vanochtend was het heel helder weer. Wel een beetje koud (rond het vriespunt), maar dat komt door de hoogte waar we op zitten (1300 m). Toen we het gordijn van de kamer opendeden werden we aangenaam verrast door het uitzicht:

Mount Ngauruhie (Mount Doom)

We bleken uitzicht te hebben op Mount Ngauruhie, beter bekend als Mount Doom uit de Lord of the Rings. Zo willen we wel vaker wakker worden.

Allereerst hebben we getankt, want de tank stond op een kwart en de benzinestations zijn niet dik gezaaid in een natuurpark. Er ging ruim 50 liter in, dat krijg je als je een 3,6 liter 6 cilinder huurt!

Verder naar de skilift van Mount Tahurangi, die bracht ons naar 2270 m een stukje onder de top. Daar een klein stukje van een wandeling gedaan, maar die was net iets te heftig voor ons. Dus na een uurtje weer omgekeerd.

Sneeuw

Deze berg is een actieve vulkaan die gemiddeld eens in de 7 jaar uitbarst. De laatste keer was 1995, dus binnenkort zal er wel weer wat gebeuren. Dat verklaart ook de waarschuwingsborden in het hotel, wat je moet doen in geval van uitbarsting (we schijnen in de gevarenzone te slapen). Overigens hebben we hier bij het informatiecentrum gelezen dat de vulkaan die we afgelopen woensdag hebben bezocht (White Island) de meest actieve vulkaan van Nieuw Zeeland is (Cool!!!), hij (of zij?) heeft ieder jaar een eruptie.

Rond de middag weer terug en een rondvlucht geboekt Bij Mountainair voor een rondvlucht over de drie vulkanen die hier naast elkaar liggen. Om ca. 13:15 vertrokken. Het werd een prachtige vlucht! In een Cessna 172 (de eerste keer dat ik als passagier in dit type zat). Geklommen naar 10.000 voet (ongeveer 3000 m). Helaas waren er problemen met de accu van de filmcamera (heb ik weer!), zodat we het eerste stuk niet op de film hebben, maar gelukkig hebben we de foto's nog. De rest van de film ziet er wel goed uit.

Ketetahi Hot SpringsMount Ngauruhie (2287 m)Mount Ngauruhie (2287 m), oftewel Mount DoomMount Ruapehu (2797 m)Mount Ruapehu (2797 m)

De rest van de middag in het hotel om de elektrieke apparaten op te laden, en de foto's en video's te uploaden naar de Laptop.

1. Kees:
    20 december 2013
    Wat een prachtige vormen hebben die vulkanen van bovenaf. Nu zul je je zelf wel helemaal een hafling voelen. Gr Kees
  2. Nic:
    7 januari 2014
    dit is echt onwijs mooi zeg ben even bezig jullie in te halen....het gewone leven hier eist tol dan is vakantie heerlijk toch ?