Vrijdag en zaterdag: Zij neigen tot buigen

6 september 2016 - Kyoto, Japan

Op vrijdag en zaterdag hadden we geen excursie, dus de gelegenheid te baat genomen om een aantal administratieve zaken te regelen, en weer een beetje uit te rusten, het is tenslotte vakantie! In ieder geval moesten we zitplaatsen in de Shinkansen reserveren voor reis naar Kyoto. Dat ging zonder noemenswaardige problemen. Het was alleen een beetje wazig hoe we van het station Shinjuku (waar we zouden vertrekken) op station Tokyo moesten komen, waar op de Shinkansen zouden stappen. Je moet namelijk ook nog opletten van welk bedrijf de trein is waar je opstapt. Wij hebben een 3-weeks abonnement bij Japan Rail (JR), dus we mogen alleen van hun treinen gebruik maken. Na wat navraag te hebben gedaan op het station hebben we uiteindelijk het gedeelte gevonden waar JR zat. Later op de kamer op de laptop zitten googelen en uiteindelijk hadden we gevonden wat we zochten: we moesten op perron 8 zijn. Hier ben je dus bijna een halve dag mee bezig!

Nu even iets over de Japanners zelf. We zijn nog nooit in een land geweest waar de mensen zo aardig, beleefd en behulpzaam zijn als hier. Het is even wennen maar na een paar dagen begin je een aantal dingen door te krijgen. Om te beginnen merk je dat je in de lift (zoals wij gewend zijn) geen goedemorgen o.i.d zegt. In de lift (of andere krappe of besloten plaatsen) is het de bedoeling dat iedereen elkaar volledig negeert. Als je langs de restaurants in het hotel loopt staat er voor ieder restaurant een medewerker, die naar iedereen die langsloopt buigt, en hem of haar begroet. Als je een restaurant of winkel of museum etc. binnenloopt, wordt er gebogen en van harte gegroet, door elk afzonderlijk personeelslid!

We moeten oppassen dat, als we weer thuis zijn, we niet de Albert Hein binnenlopen en dan de neiging krijgen om tegen een toevallig langslopende vakkenvuller te zeggen: "Vlerk!! Waarom buig je niet!"

Ook valt het op, dat vrijwel alle mannen die naar hun werk gaan allemaal dezelfde kleding aanhebben: zwarte broek en een wit overhemd (stropdas optioneel vanwege de hitte?). De vrouwen daarentegen hebben blijkbaar geen "uniform" regels voor hun kleding (mits het decent is natuurlijk).

Helemaal apart is wat je ziet bij uitritten van parkeerplaatsen op drukke wegen in het centrum van Tokyo. Daar staan een aantal geüniformeerde beveiligers en/of politieagenten. De eerste keer schrik je je rot. Er klinkt een luide fluit (soms ook een sirene) en 6 man springen op de stoep en op straat, om onder luid geroep en gezwaai met oranje knuppels zowel de stoep als de weg te blokkeren. Vervolgens komt er een auto uit de uitrit, waarna het gehele peloton zich weer terugtrekt in de starthouding voor de volgende auto. Hierbij 2 volledig verbaasde Nederlandse toeristen achterlatend. Alles went!

We hebben ook een manier gevonden om mensen te complimenteren zonder neerbuigend te doen. Bijna ieder gesprek begint ermee dat ze zich excuseren voor hun slechte Engels (vaak terecht!). Wij beëindigen het gesprek dan altijd met de mededeling dat hun Engels uitstekend is. Daar worden ze altijd zo vrolijk van, dat wij daar ook weer vrolijk van worden!

Op zaterdag hebben we de koffers afgegeven bij de "Bell Captain". Aangezien je hier met de trein reist, waarbij koffers heel erg lastig zijn, hebben ze hier een prima systeem. De dag voor je weg gaat geef je voor 18 uur je koffers af bij het hotel, zegt waar je heen gaat, en voor ca. 2400 Yen (ca, € 21) worden je koffers naar het volgende hotel gestuurd, waar ze voor de middag arriveren. Werkt briljant!

Op zaterdag nog even gecheckt hoe lang we erover deden om van het hotel naar het station te gaan. Dit is een land waar niemand en niets ooit te laat komt! Daarna nog even naar de overkant van de straat van het hotel. Hier staat het 'Metropolitan Government Building", waar wij tegenaan kijken vanuit onze kamer. Daar is op de 45e verdieping  een observation room, waar je een prachtig uitzicht hebt over Tokyo, en bij goed zicht zelfs Mount Fuji (maar vandaag natuurlijk niet!). De foto's staan hieronder:

Metroplitan Government BuildingTokyoOns hotel, het Meio PlazaTokyoTokyoTokyoTokyoTokyoTokyo

Er staan er nog een paar meer op de foto pagina.

Groetjes!

1. Anneke Hemstra:
    6 september 2016
    Hoi wat maken jullie toch een fantastische reis het is iedere keer genieten van jullie verslag. Mooie foto's en video's prachtig. Denk dat jullie thuis helemaal in de relex stand moeten om deze reis in te laten dalen.