Donderdag: De bus naar de Shogun

6 september 2016 - Kyoto, Japan

Zoals jullie gemerkt hebben begin ik zo langzamerhand dramatisch achter te lopen op de "real time" vakantie. Vandaag een rustdag, dus ik probeer weer wat in te halen.

Afgelopen donderdag zijn we naar Nikko National Park geweest. Dit is wordt gerekend tot één van de meest indrukwekkende bouwwerken in Azië. Het deel dat wij bezocht hebben betreft de zogenaamde Tokugawa Shrine, genoemd naar de Shogun Tokugawa Leyasu (1543 - 1616). Na zijn dood werd begonnen met de bouw van het altaar voor hem, de bouw duurde 20 jaar. Volgens het Shintoïsme is word namelijk iedereen die zich als een "held" heeft gedragen automatisch een god na zijn overlijden. Er was één uitzondering op deze regel: tot 1945 was er natuurlijk één god die nog leefde en dat was de Keizer, maar dat is na de oorlog afgeschaft.

Dit beperkt zich overigens niet alleen tot mensen, want ook bergen, bomen en dieren kunnen goden worden. Dit levert natuurlijk miljoenen goden op, hetgeen een en ander nogal verwarrend maakt.

De stijl van het gehele tempelcomplex is overigens niet typisch Japans, maar doet meer aan de Koreaanse en Chinese bouwstijlen denken (heb ik ook maar gegoogeld hoor!). De Japanse bouwkunst beperkt zich tot het gebruik van voornamelijk zwart en wit, en is heel strak zonder veel versieringen. In Nikko daarentegen zijn alle bouwwerken heel kleurrijk en voorzien van heel veel versieringen, waaronder veel dieren, hetzij bestaand, dan wel uit de fantasie ontsprongen. Opvallend is tenslotte nog, dat in ieder gebouw een expres een fout is ingebouwd. Goden zijn perfect en mensen niet...

Het is echt prachtig om te zien, en de busreis van 3 uur heen en 3 uur terug naar Tokyo meer dan waard. De foto's (en later de video) spreken voor zich.

NikkoNikkoNikkoNikkoNikkoNikkoNikkoNikkoNikkoNikko

De rest van de foto's vinden jullie op de fotopagina!

Na de lunch nog een bezoek gebracht aan de Kegon Falls, gelegen aan Lake Chuzenji. Heel mooi, maar je hebt meer het idee dat je in Oostenrijk of Zwitserland bent (afgezien van de temperatuur en de luchtvochtigheid dan!).

Lake ChuzenjiKegon Falls

Nu we het toch over het weer hebben, wat we niet zo goed ingeschat hebben is het klimaat hier. Het is hier iedere dag tussen de 28 en 33 graden, ongeacht of de zon schijnt, het bewolkt is, het regent, of dat het droog is. De minimum temperatuur schommelt zo rond de 26 graden. De luchtvochtigheid ligt tussen de 80 en 97%. Op zich niet zo vreemd gezien de breedtegraad waar we op zitten ca. 34 graden NB, en dat het een eiland is omringt door heeeel warm water van de Pacific. De week voor wij kwamen was er een tyfoon, vorige week dinsdag was er een tyfoon, en vandaag dreigde er weer één langs te komen, maar die is gelukkig ingestort voordat hij Japan kon bereiken.Tyfoon is overigens de vernederlandste versie van het Engelse Typhoon, en dit is weer de verbastering van het Japanse "Tai Foen", en dat betekent: "Hoogste wind". Kortom het is heel vermoeiend weer en je kan bijna niet opdrinken tegen het vochtverlies. (Het klagen van ons over het klimaat valt overigens wel in de categorie "luxe probleempjes", want we zijn en we blijven Nederlanders!).

Groetjes

1. Bea Deelen:
    6 september 2016
    Bedankt weer voor de prachtige foto's en je sappige verhaal Frank. No pressure - vakantie is vooral bedoeld om te ontspannen hoor ;-) Veel plezier nog!
  2. Mémé:
    9 september 2016
    Normaal moet september minder vochtig zijn. Wel staat september en oktober bekent om zijn vele tyfoons (met tyfoon is het schoolvrij). Juli zal dan de regenmaand zijn en in augustus is het niet te harden vanwege de hoge temperatuur en luchtvochtigheid. De meeste buitenlanders gaan dan ook terug naar hun thuisland om vakantie te vieren en vooral om de hoge luchtvochtigheid te ontvluchten. Airco is dan geen luxe, maar een noodzaak om de vocht uit de lucht te halen.