Pearl Harbour

11 februari 2015 - Honolulu, Hawaii, Verenigde Staten

Vandaag hebben we Pearl Harbour gezien, en het slagschip “Missouri” evenals het “Arizona” memorial bezocht. Dat was best indrukwekkend (Zie de fotopagina)

Het slagschip “Missouri”is gebouwd in de 2e wereldoorlog, en heeft (met onderbrekingen) dienst gedaan tot en met de 2e Golfoorlog (1992). Het heeft meer weg van een drijvende stad (afgezien van de enorme kanonnen dan). De kanonnen zijn in staat om “kogels” met het gewicht van een VW kever over een afstand van zo’n 30 km te schieten. Ze leggen die afstand af in ongeveer 90 seconden. Het kanon zelf weegt meer dan een spaceshuttle, en ze hebben een stuk of 9 van die dingen.

Op dit schip is overigens in 1945 de formele overgave door de Japanners getekend, terwijl het in de Baai van Tokyo lag.

Het Arizona Memorial ligt boven het wrak van het slagschip “Arizona”, dat op 7 december 1941 tijdens de aanval van de Japanners een voltreffer kreeg. Het explosieven magazijn ontplofte waardoor het schip ogenblikkelijk zonk. Er waren meer dan 1100 doden, waarvan de meeste nog steeds in het wrak zijn. Het memorial is alleen te bereiken per boot, en het is een indrukwekkende ervaring. Op den duur wordt het “vaderlandslievende” aspect wel een beetje vermoeiend, zeker als je bedenkt wat er in die tijd in Europa gebeurde.

Daarna hebben we nog een rondrit (met de bus) door Honolulu gemaakt (zat bij de excursie inbegrepen). Om ongeveer half vier (nogal moe) weer aangekomen in het hotel (de excursie begon om 7 uur ’s ochtends).

Morgen doen we weer eens een walvispoging….

1. Miji li:
    11 februari 2015
    Leuk om zo met jullie mee te reizen.Veel succes morgen, het moet er toch eens van komen....
  2. Astrid:
    12 februari 2015
    Leuke verhalen, mooie foto"s en onze kennis wordt ook gelijk weer opgekrikt! :)