Maandag: Middeleeuws kasteel met warm stromend water

11 september 2016 - Osaka, Japan

Bij het laatste bericht liep ik 3 dagen achter, en nu weer 6. Dat schiet op!

Maar goed, we zijn na aanbeland bij het verslag van maandag (5 september). De dag begon grijs en nat. Het type weer waarvan, als je naar buiten zou kijken, je in Nederland zou zeggen: Regenjas, kaplaarzen en handschoenen aantrekken. Het enige nadeel is, dat het hier meer dan 30 graden is. De enige optie is dan een paraplu opsteken, en hopen dat het overgaat. Door de hoge temperatuur en luchtvochtigheid was het bijna niet te harden (het woord bijna kan je eigenlijk wel weglaten). In de loop van de dag liep de gevoelstemperatuur op naar 41 graden. Het water van de regen viel in het niet, bij de hoeveelheid water die we zelf produceerden. "Sauna included"!!.

Als gevolg van het gedoe met de paraplu, en diverse camera's hebben we van de eerste stop (Himeji Castle) niet zo heel veel opnames gemaakt. Je ziet ze hier onder:

Himeji Castle van Station HimejiHimeji CastleHimeji CastleHemeji CastelHemeji spoorwegstation vanaf Himeji CastelShinto Shrine in Himeji Castle

Zul je net zien dat juist deze excursie volledig met het openbaar vervoer en lopend werd uitgevoerd, dus niet af en toe even bijkomen in de bus met airco. Maar goed, terug naar het kasteel:

Het is gebouwd over een lange durende periode in de 14e en 15e eeuw, om uiteindelijk in 1600 te worden ingenomen door Shogun Tokugawa Leyasu. Diegene onder jullie die goed opgelet hebben, herkennen de naam natuurlijk meteen als de Shogun die is opgebaard in Nikko, waar we op 1 september geweest zijn. Zo zie je maar weer dat alles mooi in elkaar zit hier. Tokugawa is hier maar kort geweest. Nadat hij het kasteel aan iemand anders geschonken heeft (dat gebeurt ons nou nooit!), verhuisde hij naar Edo (het huidige Tokyo), waar hij tot zijn dood bleef, om daarna te worden bijgezet in Nikko. Alhoewel Himeji in de tweede wereldoorlog zwaar werd gebombardeerd, bleef het kasteel onbeschadigd. Nog één wellicht interessant detail (alhoewel historisch misschien niet erg relevant) is, dat een gedeelte van de James Bond film "You Only Live Twice" gedeeltelijk is opgenomen in dit kasteel.

Over James Bond gesproken, het is ons opgevallen dat alle geüniformeerde functionarissen hier er eigenlijk uitzien alsof ze in dienst zijn van James Bond schurken. Ze hebben allemaal een overall aan, en altijd de daarbij horende(?) glimmende helm o.i.d. op hun hoofd: Hieronder een voorbeeld van een bijzonder vriendelijk kijkende diender:

Politie agent?

Na een uitstekende lunch in Himeji zijn we verder gegaan (met de trein) naar de Akashi Kaikyo brug bij Kobe. De langste hangbrug (met 2 pijlers) in de wereld, zo werd ons verteld. Gelukkig was het regenen langzaam opgehouden, de temperatuur was overigens niet gezakt. Een heel indrukwekkend bouwwerk, zeker mooi omdat je een stuk in de permanente onderhouds-steigers mag lopen, waarbij je een aardige indruk krijgt hoe groot dit enorme bouwwerk is. Een aantal foto's hieronder, de rest op de foto pagina:

Akashi-Kaikyo bridgeAkashi-Kaikyo bridgeAkashi-Kaikyo bridgeAkashi-Kaikyo bridgeAkashi-Kaikyo bridgeKobe

Daarna met de trein weer terug naar het station van Kyoto. Normaal liepen we altijd van het station naar het hotel (2 km), maar na deze lange dag hebben we onszelf een taxi cadeau gedaan voor de vorstelijk prijs van 860 Yen (€ 7,50).

De rest van de avond kunnen we ons niet meer herinneren, volgen mij waren we moe van de ruim 10 km die we gelopen hebben onder tropische omstandigheden.

Groetjes!

1. Nicoline:
    11 september 2016
    Hoi hoi wat drinken jullie nu bij deze zeer tropische temperaturen ?
    Echte Thee uit japan of water?.
    Ik zou al neergevallen zijn van ellende hoor!
    Wij genieten lekker mee en merken niks van je achterstand alleen valt het op dat vakantietijd bij iedereen sneller gaat dan werktijd haaahhah veel plezier nog...
  2. Frank:
    11 september 2016
    Water, water en nog eens water. Daarna nog wat water ;-)