Khamsin in Denemarken

25 augustus 2015 - Esbjerg, Denemarken

Vanochtend vertrokken naar het Vikingmuseum in Ribe (vlakbij Esbjerg). Het is een openluchtmuseum waar een indruk wordt gegeven van het leven van de Vikingen tussen 400 en 1300 AD. Alhoewel alle gebouwen natuurlijk replica's zijn, zijn ze gebouwd op de funderingen van een daadwerkelijke nederzetting uit die periode. Vrijwilligers (of waren het mensen met een taakstraf?), in de oorspronkelijke kleding, liepen rond om te doen wat mensen in die tijd zoal deden. Op zich heel aardig van opzet, maar het effect wordt toch een stuk minder als er toeristen met schreeuwende kinderen tussendoor lopen. Rond een uur of 12 stortte het weer volledig in, doordat er een forse onweersbui losbarstte. Het nadeel van een openluchtmuseum is, dat het niet overdekt is.... Toen er ook nog een bus met 60 man werd gedropt hadden we het wel gezien. De foto's staan op de fotopagina.

Vervolgens zijn we naar de "Ringkobing Fjord" gereden. Dit was voor mij als fysisch geograaf wel wat lastig. Ten eerste is het geen fjord!!! Het is een lagune, die zich gevormd heeft achter een strandwal. Een strandwal is een overmaatse zandbank (en dus geen duin!). Hierdoor ontstaat een meer, dat afgesloten wordt van de zee en dat noemen we dus een lagune. Het water is zoet,omdat het wordt aangevuld door regenwater, dat lichter is dan zeewater en er dus boven op blijft drijven.

Interessant (vind ik tenminste) om te vermelden dat zo'n 8000 jaar geleden de Nederlandse kust ter hoogte van Den Haag er precies zo uitzag. Hier waren zelfs verschillende strandwallen parallel aan elkaar. De lagunes vulden zich op (met veen) en toen tussen het jaar 800 en 1000 de eerste Hagenezen zich meldden voor het leven in de Randstad, bouwden ze de huizen op de hoogste punten. Dat waren dus de oude strandwallen. Op de plattegrond van Den Haag zijn deze (als je goed kijkt) nog terug te vinden (de N-Z straten).

Ik dwaal (nogal) af. We zijn gestopt en naar boven gelopen op de duinen (die zich dus OP de strandwallen hebben gevormd). Blijkbaar was het wat gaan waaien, want we werden volledig gezandstraald!!. De rest van de vakantie zijn we dus bezig om het zand kwijt te raken, dat we daar in 10 minuten tijd hebben opgeslagen op de meest onwaarschijnlijke plaatsen... Foto's op de fotopagina

Aangezien onze planning enigszins is misgegaan door de sluiting van het bezoekerscentrum van het park. Gaan we morgen naar Billund om toch maar een dagje Legoland te doen. Op de verpakking van LEGO staat immers van 0 - 99 jaar en in die categorie vallen we nog (net)!!

Groetjes!

P.S. Khamsin is Arabisch (enigszins verbasterd) voor zandstorm