Fifty shades of grey (and one shade of orange)

16 februari 2015 - Kona, The Big Island, Hawaii, Verenigde Staten

Gisteren (zondag) hebben we een toer gemaakt naar het "Hawai'i Volcanoes National Park". Gisteren had ik vermeld dat het vandaag (na een nacht regen) weer prachtig weer zou worden. Dat klopte ook, tenminste voor de benedenwindse kant van het eiland (waar ons hotel staat). Het park ligt echter aan de bovenwindse kant van het eiland. Dus toen we over het hoogste punt van de bergrug reden, naar het park toe, bleek wat het effect daarvan was. We doken de bewolking in, en het begon te motregenen. Dat heeft dus de rest van de dag aangehouden. Hiermee is het eerste deel van de titel verklaart.

Ondanks dat was het toch zeker de moeite waard. De benedenwindse kant van de bergen hebben een woestijnklimaat, en de bovenwindse kant heeft een regenwoud klimaat (daar had natuurlijk een belletje moeten gaan rinkelen). Door het grijze weer was de actieve vulkaankrater overdag moeilijk te zien.

Indrukwekkend waren de enorme gestolde lava velden. (Zie de foto's). 's Avonds (na zonsondergang) zijn we weer teruggegaan naar de krater, en toen pas zagen we dat deze echt actief was. Alhoewel we de gloeiende lava niet konden zien, was wel de gloed heel duidelijk zichtbaar. En dat verklaart de tweede helft van de titel....

We zijn daar om een uur of acht weggereden met het busje, en uiteindelijk waren we rond half twaalf weer in het hotel.

Vanochtend (maandag) even rustig aan. Alle camera's zijn weer aan het opladen voor vanmiddag.

Morgen horen en zien jullie hopelijk meer over ons middag /avondprogramma van vandaag.