Ironie

14 februari 2015 - Kona, The Big Island, Hawaii, Verenigde Staten

Gisteren zijn we van Honolulu naar Hilo gevlogen. Ondanks dat het vrijdag de 13e was, zat het vliegtuig propvol. Gelukkig vlogen we “First Class”, zodat we genoeg ruimte hadden voor de handbagage evenals lekker veel beenruimte. De vlucht duurde ca. 40 minuten (ongeveer net zo lang als de autorit van het hotel naar het vliegveld).

Aangekomen op het “Big Island” bleek het een stuk warmer te zijn dan op O’ahu.  Aangezien het vliegveld aan de andere kant van het eiland ligt als het hotel, moesten we nog even een uurtje of 2 in de auto zitten. Dit keer kregen we een “echte” auto: een “Jeep Grand Cherokee”. Je hebt zowat een keukentrap nodig om in te stappen.

Tijdens de rit hebben we, voor het eerst sinds we in de USA zijn deze vakantie, sneeuw gezien. Op de top van de Mauna Kea ligt namelijk sneeuw. De slapende vulkaan heeft een hoogte van 4207 m boven zeeniveau. In feite is het de hoogste berg ter wereld, want de totale hoogte van de berg, gemeten vanaf de voet (die op de zeebodem ligt), is 10.203 m, en dus zo’n 1.400 m hoger dan Mount Everest.

In de loop van de middag zijn we aangekomen in het hotel in Kona. Het was even zoeken om onze kamer te vinden. We zitten namelijk in de “Ahiahi” vleugel, niet een naam die je makkelijk onthoudt! We hebben een kamer met balkon, vanwaar we een fantastisch uitzicht op de oceaan hebben. De golven spatten spectaculair omhoog op de kust van lavarotsen op een afstand van nog geen 50 m. Na een poosje op het balkon te hebben gezeten, zagen we ineens de kenmerkende “fontein”van het spuiten van een walvis. De walvis bleef ongeveer een uur op dezelfde plek! We hebben nu betere foto’s en video (nog steeds niet geweldig) dan bij de walvisrondvaart. Over ironie gesproken!

Vandaag (zaterdag) hebben we een vrije dag. De ochtend hebben we bij het zwembad doorgebracht. Rond een uur of één werd het echt te warm (31 graden), en dus zijn we op ons balkon in de schaduw gaan zitten, en we zijn even naar de “Mall” geweest om wat inkopen te doen. Vanavond en vannacht schijnt het te gaan regenen, maar vanaf morgen is het de rest van de week weer mooi weer.

Morgen gaan we met de bus naar het National Park. Voor de rest houden we jullie nog even in spanning…..