Woensdag: See Tokyo in one day and survive!

3 september 2016 - Tokyo, Japan

Vandaag hadden we de rondleiding door Tokyo, althans een stukje daarvan.

Het probleem in Tokyo is het verkeer. Als je denkt dat het in de Randstad op een maandagochtend in de sneeuw moeizaam rijden is, dan wil je Tokyo niet meemaken. Je brengt dus een groot deel van de dag door in een extreem langzaam rijdende bus. Om zoveel mogelijk uit de dag te halen moet er dus tempo worden gemaakt op de ogenblikken dat je niet in de bus zit. Nu weten we weer waarom we nooit groepsreizen doen! Maar het is toch wel een een komische ervaring om de gids bezig te zien met het hoeden van katten, dan wel het transporteren van kikkers in een kruiwagen.

We begonnen in de tuin van het Keizerlijk Paleis, maar niet in de tuin van het Keizerlijk Paleis natuurlijk! Het geheel is aangelegd op het terrein van een voormalig kasteel uit de zgn. Edo-periode (24 maart 1603 - 3 mei 1868). Het valt me tegen dat ze niet vermelden hoe laat het precies was! In die tijd was Kyoto de hoofdstad van Japan (omdat de Keizer daar zat), en Tokyo heette toen Edo. In Edo zat de Shogun, zeg maar de militaire leider van het land. Het was dus het kasteel van de Shogun. Later kwam de Keizer ook naar Edo, en werd de naam veranderd in Tokyo. De keizer had de ene helft van het terrein en de Shogun de andere helft van het terrein. Waarom vertel ik dit? Om uit te leggen dat we dus feitelijk niet in de Keizerlijke tuin waren, maar in de tuin van de Shogun. De echte Keizerlijke tuin is slechts op een paar feestdagen te bezichtigen.

Ingang tuin Keizerlijk PaleisBij ingang tuin Keizerlijk PaleisSake vaten bij het Meio AltaarTheehuisTuinBij de Meiji TempelWarmNieuwe tv toren (670 m)

Na de tuin, worstelde de bus zich naar de winkelstraat Nakamise. In de beschrijving staat letterlijk het volgende:  "een kleurrijke promenade met eetkramen en souvenirwinkels..". Denk aan het Waterlooplein, en dan veel drukker.In die straat vind je ook de Asakuna Kannon-tempel. Dit is de belangrijkste boeddhistische tempel van Japan Nu moet ik weer even wat uitleggen over de godsdiensten hier.

Asakuna Kannon Tempel

In Japan zijn 2 grote godsdiensten:Het Shinto-isme en het Boeddhisme. De verdeling is als volgt: 80% van de Japanners is Shinto-ist en 70% is Boeddhist. De verklaring hiervoor ligt in het feit, dat er niet zo heel erg veel verschil tussen beide religies is. Het Boeddhisme in Japan is enigszins aangepast, waardoor veel mensen eigenlijk beide godsdiensten hebben omarmt. Voor meer uitleg kan je beter even naar Wikipedia gaan (dan hoef ik dat niet te doen!)

De volgende stop was het "Tokyo Visitors Centre", waar we een 4 minuten durende Japanse dans van een Geisha te zien kregen. De volledige uitvoering vind je bij de video's.

Eind van de Geisha voorstelling

Daarna kregen we een rondvaart over "Tokyo Bay". Een mooi uitzicht over de skyline van Tokyo, en de Rainbow Bridge. Ze zijn erg trots op deze brug gezien het aantal keer dat we er op werden gewezen (alsof je hem over het hoofd kon zien!).

Skyline TokyoSkyline TokyoRainbow Bridge over de Tokyo Bay

Als laatste werd het kunstmatige eiland Odaiba bezocht. Dit eiland werd door een van de laatste Shoguns aangelegd, in verband met een conflict met de Amerikanen in de 19e eeuw. Het eiland diende ter verdediging van de haven van Tokyo. Het is overigens nooit tot gewelddadigheden gekomen. Wat wel verbazend is dat er een replica van het Vrijheidsbeeld precies daar is neergezet.

Vrijheidsbeeld...eh?

Uiteindelijk werden we bij Tokyo station gedropt, waar we nog even moesten puzzelen hoe we naar Shinjuku station konden komen. Voor 200 Yen p.p. (€1,80) in de drukke trein kwamen we daar uiteindelijk om 19:30 uur aan. Na 10 minuten lopen konden we eindelijk volledig uitgeput op bed vallen. Hard werken dat toerisme!

Groetjes!

1. Ed Coenen:
    5 september 2016
    wel ongelooflijk mooie moderne gebouwen in Tokyo niet ? Daarbij alles wat nog in aanbouw is in voorbereiding van OS 2020 !!
  2. Mémé:
    9 september 2016
    Altijd leuk om jouw verhalen te lezen Frank. Het zit vol met humor en weetjes :-)
    Zoals je weet heb ik 3 jaar in Tokyo gewoont, maar weet de helft wat jij allemaal hebt opgepikt.
    Als je volgende keer weer in Tokyo ben, dan raad ik je aan om te reizen via de metro. Ondanks het drukte is het sneller dan bovengronds (heb een auto gehad, maar gebruik deze alleen in de buitenwijken). Bovendien zijn de metro's altijd super stipt op tijd. Wel comfortabele schoenen aan doen, want je loopt nogal wat af in Tokyo.