To Whale Or Not To Whale

9 januari 2014 - Kaikoura, Nieuw-Zeeland

Hallo,

Even een misverstandje wegwerken. de titel van gisteren sloeg niet op de verhalen, maar op de vakantiedagen die nog over zijn. Om moverende redenen hebben we besloten dat de trip naar Nederland daar niet onder valt. Het schijnt dat als je 34 uur in één dag gaat persen, je lichaam (zeker als dat van middelbare leeftijd is) dat toch meer als werk beschouwd.

Vandaag de walvissen, dat was het plan. Het weer daarentegen had andere plannen. Het is halverwege de nacht opgehouden met regenen, en in plaats daarvan gaan waaien. Het schijnt dat schepen die walviskijkers vervoeren daar niet tegen kunnen. Of misschien ligt het probleem wel bij de walviskijkers en hebben ze niet genoeg schoonmakers. Wij hadden de boot van 13:15.  Er waren drie vaarten voor ons die allemaal (om de beurt) werden gecancelled. Ze blijven het natuurlijk net zo lang proberen tot je echt niets meer met je dag kan doen! Om 12:30 veranderde onze trip van "pending" in "cancelled". Aangezien we al vooruit betaald hadden, wilde we nog zeker weten dat onze creditcard weer gecrediteerd werd met het bedrag dat er was afgeschreven. Dat was gelukkig snel geregeld.

Daarna hebben we nog overwogen om naar een zeehonden kolonie te gaan kijken die hier zon 10 km vandaan is. Dat voelde echter meer aan als een poging om te ontkennen dat je vakantie voorbij is. en we kunnen natuurlijk altijd nog naar Pieterburen. Het feit dat we dat nog nooit hebben gedaan zegt ook wel wat over onze gehechtheid aan zeehonden.

We hebben dus om 12:30 officieel de vakantie voor gesloten verklaard. De auto hebben we volgetankt voor de odyssee die morgen rond 9 uur gaat beginnen:

Kaikoura - Christchurch / Christchurch - Auckland / Auckland - Shanghai / Shanghai - Frankfurt / Frankfurt - Amsterdam / Amsterdam - Heikant

Volgens de kaart op ons blogje: 19.620 km. We hopen om zondagochtend ergens tussen 01:00 en 02:00 uur aan te komen. Dat zou neerkomen op een gemiddelde van ongeveer 378 km/h (inclusief wachttijden en het autorijden). Valt nog mee.

Dingen die ons opgevallen zijn:

• Kerkhoven liggen hier altijd langs de doorgaande wegen.
  • Het bepalen van het Zuiden m.b.v. het Zuiderkruis is een stuk ingewikkelder, dan het bepalen van het Noorden met de Poolster (zoek maar op).
  • Bij koud en regenachtig weer ontkennen de Nieuw Zeelanders dat, door T-shirts, korte broeken en slippers te blijven dragen.
  • Als ze het hier over "Flax" hebben (vlas), bedoelen ze een Yucca. Immers van vlas maak je vezels, en dat deden de Moari's hier met de Yucca bladeren. de logica is onontkoombaar...toch?
  • Deze is van horen zeggen: "Normaal krijg je een boete als je 108 km/h of harder rijdt, met de kerstdagen is dat 103 km/h of harder". Dat zal ze leren!
  • Gevalletje schaamte: Als Fysisch Geograaf, je pas na een week realiseren dat de zon hier 's middags in het Noorden staat....
  • Zuidenwind (een "Southerly") levert bij ons in de zomer, een andere temperatuur op dan hier. Deze wind komt hier namelijk rechtstreeks van Antarctica, en daar is het nu ook nog wat koeltjes.
  • Nieuw Zeelanders zijn Engelsen, die liever Amerikaan waren geweest, of anders gezegd: Amerikanen met een Engels(achtig) accent.
  • Meteorologen hier passen dezelfde strategie toe als in Nederland: Elke dag hetzelfde weerbericht geven, uiteindelijk komt het wel eens uit.
  • Als je hier zegt dat je bij het ontbijt een "kiwi" hebt gegeten word je gearresteerd wegens het doden van een bedreigde diersoort. Beter is "kiwi-fruit".
  • Ergens gelezen: "Nieuw Zeelanders zijn voor twee dingen bang: 1) Dat ze van de wereldkaart afvallen. 2) Dat de rest van de wereld dat niet merkt..."
  • Nieuw Zeelanders zijn zeer vriendelijk en uiterst behulpzaam, behalve als je in de stromende regen een lekke band hebt...
  • Kiwi's zijn de Panda's van Nieuw Zeeland.

Deze lijst is nog niet compleet, maar meer kon ik niet in een half uur verzinnen, wie weet komt er nog een uitbreiding van.

Voor diegenen die hopen dat hiermee dit blog sluit heb ik slecht nieuws. Ook tijdens de terugreis proberen we nog wat op de site te zetten op de diverse tussenstations. Ik moet tenslotte bij elke stop een sterretje krijgen op de kaart. Ook als we thuis zijn, blijft dit een project(je) in ontwikkeling. We hebben "iets" meer foto's gemaakt dan we ge-upload hebben, in totaal een kleine 1500 (OK er zijn er nogal wat die eigenlijk heel slecht zijn, maar dan nog houden we er nog heel veel over). Een selectie daaruit wordt gerubriceerd en alsnog op de site gezet. Daarnaast heb ik zo'n 12 uur aan video-opnamen. Die moeten nog even terug gemonteerd worden tot een lengte van zo'n 1 uur. Daar ben ik nog wel even mee bezig. De filmpjes die al op de site staan zal ik in HD (1980 x 1024) kwaliteit renderen en (via YouTube) ook hier beschikbaar stellen.

Zodra we thuis zijn (ok misschien een dag later), zal ik het wachtwoord verwijderen, zodat iedereen op de site kan. Als je van de mailinglist af wilt kan je dat overigens zelf doen, of het aan mij vragen. Heb ik totaal geen moeite mee. Ik was al verbaasd dat er zoveel mensen geïnteresseerd waren in mijn onzin.

1. Ed Coenen:
    9 januari 2014
    Ik heb echt ontzettend genoten van je dagelijkse reisverslag. Goede terugreis, Ed
  2. Astrid:
    9 januari 2014
    Ook ik heb met veel plezier jullie reisverslagen gelezen. :)
    Goede reis terug!
  3. Bea Deelen:
    9 januari 2014
    Hey Frank en Aly, jammer dat de reis bijna voorbij is. Ook jammer dat jullie plannen regelmatig in het water zijn gevallen ;-). Voor ons thuisblijvers mocht dat de pret niet drukken - de smeuigheid van de verhalen werd er niet minder om. Geniet nog van de laatste dagen en goede reis terug.
  4. Miji li:
    9 januari 2014
    Ook van ons: Geniet nog van de laatste dagen en goede reis terug.
  5. Ferdinand Helmers:
    11 januari 2014
    Gelezen het verhaal van de vleermuizen, die spontaan uit de lucht vallen ivm de extreme hitte in Australië?
    honderdduizenden en hele kolonies.