Finnen, Finnen, overal Finnen.....(en steeds dezelfde)

25 december 2013 - Motueka, Nieuw-Zeeland

Kerst 2014Kerstmis 2014: 26 graden!!

Hallo allemaal,

Nogmaals prettig kerstfeest! De weerberichten zijn hier net zo betrouwbaar als in Nederland. De voorspelling was storm en regen, en het werd 26 graden, zonnig en bijna windstil (niet dat we klagen overigens). Vanochtend om half zes opgestaan, ontbeten en uitgecheckt uit het hotel. Met de auto naar de ferry terminal waar we de auto moesten inleveren, want die mocht niet mee op de boot (iets met verzekering).

Ferry terminal WellingtonIn de terminal aangekomen kwamen we de Finnen weer tegen (zie Kapiti Island). Toeval kan altijd gebeuren natuurlijk. Na alle formaliteiten te hebben vervuld, zijn we de boot opgegaan, en hebben we ons in de Premium Lounge genesteld, waar we comfortabel konden zitten, koffie, drankjes, en zelfs een licht ontbijt konden krijgen. Kostte wel wat extra bij de tickets natuurlijk. Zoals ik gisteren al had vermeld hadden we ook gratis internet, maar dat was zo langzaam, dat heen en weer lopen naar Nederland bijna sneller ging.

De gedachte telt...?Er stonden zelfs kerstbomen op het schip, maar ik gebruik de term bijna met enige schaamte. Ze stonden scheef, hadden verschrikkelijke lichtjes, en zelfs de nep cadeautjes, die er onder lagen zagen er nep uit.

De overtocht was mooi en rustig (vanwege de storm die niet was gekomen). Het duurde ongeveer drie uur en een kwartier. Als jullie je huiswerk van gisteren hebben gedaan weet je ook waarom. Hieronder een paar foto's van de trip:

FerryFerryFerryFerryFerry

Rond kwart over twaalf aangekomen in Picton. We moesten natuurlijk wel nog een poosje op de koffers wachten, maar uiteindelijk naar de AVIS balie gelopen om de nieuwe auto op te halen. Het is weer een Toyota Highlander, net als de vorige alleen is deze donkerrood. Bij de Avis kwamen we onze Finse vrienden weer tegen (het begint nu toch wel een beetje eng te worden, toch...?) we hebben ze weer vriendelijk gedag gezegd, en zijn in de auto gestapt om naar Motueka te rijden, aan de westkust van het Zuider Eiland. Er waren twee opties: de toeristische route langs de kust of (met een omweg) de snelle route door het binnenland. De Tomtom stelde, als snelste optie de toeristische route voor, en dat heb vooral ik geweten! De eerste 60 km was er geen recht stuk bij dat langer was dan 50 meter. Heuvel op, heuvel af. Gelukkig heeft de automatische versnelling van de auto ook een semi-automatische stand, anders had ik geen remmen meer over gehad. Mijn linker biceps is sinds vanmiddag twee keer zo groot als mijn rechter, van het sturen (je schakelt hier met je linkerhand, en stuurt met je rechter).

Hieronder een niet representatieve foto van de route:

Onderweg naar Motueka

Om ongeveer 4 uur aangekomen in Motueka. Bij het inchecken was er een stel voor ons bezig aan de balie, en jullie raden het vast al: het waren de Finse psychiater en zijn vrouw (denk hier het Twilight Zone muziekje gerust maar even bij).We hebben het vermoeden dat ze ons (of wij hen) de hele vakantie blijven tegenkomen. we weten dat in Nieuw Zeeland niet al teveel mensen wonen, maar dat het zo'n klein land was hadden we toch niet gedacht.