Donderdag, Vrijdag en Zaterdag: Acrofobie, Arsonfobie en Claustrofobie

13 september 2016 - Hiroshima, Japan

En weer een inhaalpoging. Ik doe vandaag 3 dagen, dan schiet het een beetje op, vooral omdat we voor donderdag (8 september) weinig te melden hebben. We hebben de dag doorgebracht met het enigszins recupereren van de "Tempel-marathon" van woensdag. Ook zag ik dat ik die dag een stukje voor jullie heb geschreven, en om de waarheid te vertellen kost me dat (inclusief het uitzoeken en uploaden van de foto's) ook nog een paar uurtjes. Dus dat was donderdag.

Vrijdag was de dag dat we weer op reis gingen. Dit keer dus van Kyoto naar Osaka. Gelukkig bereiden we de treinreizen altijd goed voor, want anders hadden we 6 km in plaats van 1,5 km naar het hotel moeten lopen. Osaka blijkt twee stations te hebben, namelijk Osaka-shi en Osaka. Nu weten jullie natuurlijk dat Shi stad betekent, dus als je een hotel in het hartje van het stadscentrum van Osaka hebt geboekt, ga je ervan uit dat je naar Osaka-shi moet. Nee dus! Je moet naar Osaka toe.

Deze treinreis was overigens niet met Shinkansen, want dan hadden we in Osaka-shi moeten overstappen naar de gewone trein naar Osaka (snappen jullie het nog een beetje?). De afstand tussen Kyoto en Osaka is maar 45 km dus hebben we de TGV genomen (Train Goes Very-slow). Dan hoefde we ook geen stoelen te reserveren. Al met al duurde de trip maar 3 kwartier. Omdat het maar een korte treinreis was, kwamen we natuurlijk weer 2 uur te vroeg in het hotel aan. Dus hebben we de bagage afgegeven en een uurtje door de stad gewandeld. Daarna nog een uurtje in de lounge rondgehangen, waar ze overigens uitstekende Café-mocca en cappuccino serveerden. De koffers waren gelukkig weer aangekomen (blijft toch een beetje spannend iedere keer). Prima kamer met prachtig uitzicht op Osaka (niet Osaka-Shi).

De volgende dag (zaterdag) hadden we de "Full day Osaka walking tour" geboekt, het viel mee want we hoefden maar 9,4 km te lopen (zie ik in mijn Google maps tijdlijn). De ochtend groep was niet zo groot (10 man), en de samenstelling voor wat betreft nationaliteiten was wat we de vorige tours ook hadden meegemaakt. Een aantal Australiërs, een stel Fillipino's, en een paar verdwaalde Amerikanen. Even tussendoor een interessant feit: tot nu toe (met nog iets meer dan een halve week te gaan) zijn we zegge en schrijven één Nederlander tegengekomen, en die woonde al een jaar in Tokyo, dus eigenlijk telt die niet mee. Dat is ons nog nooit overkomen! Maar goed, we gaan verder. De eerste stop was....GEEN TEMPEL, GEEN KASTEEL en ook GEEN PALEIS. Dat is even wennen, we gingen naar een prachtig gebouw: de "Umeda Sky Building". Het gebouw is 173 m hoog, en bestaat uit twee torens die bovenin verbonden zijn met twee roltrappen, en een grote cirkelvormige promenade, waarover je kunt lopen. Het uitzicht is geweldig. Zeker de moeite waard!

Umeda Sky BuildingUmeda Sky BuildingUmeda Sky BuildingOsakaOsakaOsakaOsakaOsakaSelfie!

Daarna geluncht, en verder naar de 2e stop. En ja hoor, weer een kasteel. Met de verrassende naam "Osaka Castle". Het was oorspronkelijk de bedoeling dat Osaka de hoofdstad zou worden van Japan, en dit zou dan het keizerlijk paleis worden. Helaas bleek daar geen consensus over te bestaan. Dit resulteerde uiteindelijk in het twee keer platbranden van het kasteel. Dit heeft Osaka heel lang dwars gezeten en in 1913 hebben ze het kasteel opnieuw gebouwd, en nu uit beton (dat brand wat minder makkelijk?). Maar hij ziet er precies zo uit als in de 16e eeuw, volgens de gids. Dat is hetzelfde, volgens mij, als een fotokopie van je paspoort. Het ziet er precies zo uit, maar je komt er niet mee over de grens... Hieronder de foto's:

Osaka CastleOsaka CastleOsaka CastleOsaka Castle

Daarna nog een rondvaart, maar het uitzicht bestond voornamelijk uit de goed onderhouden beschoeiing van de oevers. Het hoogtepunt (sic) was de demonstratie door de kapitein, dat als het hoog water was, hij het dak van de boot kon laten zakken, zodat hij toch nog onder de bruggen door kon varen. Dat leverde een aantal minuten licht claustrofobische ervaringen op. Zo maak je nog eens wat mee!

Groetjes!

1. Bea Deelen:
    13 september 2016
    Weer een mooi verhaal - kannie wachten...;-)
  2. Arco:
    14 september 2016