Comateus natuurverschijnsel

28 december 2013 - Punakaiki, Nieuw-Zeeland

Allereerst een dienstmededeling, er is weer een nieuwe video beschikbaar. Hij is wel wat schokkerig af en toe, maar dat lag volledig(?) aan het vliegtuig, omdat het die dag nogal turbulent was. En nu hoop ik dat Jos zich weer even rustig houdt ;-)

Eerst een nostalgische gedachte. Weten jullie nog dat je vroeger op vakantie ging en je als camera een Kodak Instamatic of iets dergelijks meenam? En misschien wel 4 rolletjes (of cassettes) film met 36 opnamen elk? De tijden zijn veranderd, ik heb een foto gemaakt van wat je tegenwoordig aan audiovisuele troep meezeult als je op reis gaat, let wel het fototoestel staat natuurlijk niet eens op de foto!

Moderne vakantieWat ik allemaal niet over heb om jullie dagelijks op de hoogte te houden van onze reis!

Genoeg gezeurd. Gisterenavond hebben we de zon zien ondergaan in de Tasman Zee. We hebben er wat mooie foto's aan over gehouden, en ook een video, maar gezien het tempo waarin ik die produceer zal die wel in juni te zien zijn....

Zonsondergang in de Tasman ZeeZonsondergang in de Tasman Zee

Gisterenavond hebben we geprobeerd te eten in het plaatselijke restaurant, maar dat was zo druk, dat we het na twee pogingen hebben opgegeven. We hebben de nacht overleeft op de paar resterende snacks die we nog in de rugzak hadden zitten. Kan ook geen kwaad met de hoeveelheden eten die ze hier serveren. Met deze ervaring in het achterhoofd, en de dringende noodzaak om wel te ontbijten, zaten wij 5 minuten voordat het restaurant openging voor ontbijt (om 8 uur) startklaar voor het geval dat het weer zo druk zou zijn. We waren dus de enigen in het hele restaurant, blijkbaar was 8 uur op zaterdagochtend toch wat te vroeg voor de aanwezigen in het dorp. De "Big Kiwi Breakfast" smaakte er niet minder om.

Daarna zij we vertrokken naar de "Pancake Rocks & Blowhole" op "Dolomite Point". (Voor de niet fysisch geografen onder jullie: Dolomiet is een type kalksteen). Om het blowhole echt in actie te zien, moet je gaan kijken als het hoog water is, en dat was om 8 uur 's avonds. Hier arriveren we bij wat ik het "Toeristisch Dilemma" heb genoemd: Ga je rustig kijken, en genieten van de omgeving als het niet zo spectaculair is, of ga je als er wel veel te zien is, tussen 500 schreeuwende en roepende toeristen staan. Onze keus was makkelijk gemaakt: een comateus blowhole. Hieronder wat foto's van een en ander:

Pancake RockPancake RockPancake RockPancake RockPancake Rock

Vervolgens hebben we een paar kilometer op en neer langs de "Pororari River gelopen", door een prachtig regenwoud. Er zijn overigens dagen dat ik me afvraag of, als ik een volkomen verzonnen naam bij een rivier of een plaats zet, het iemand zal opvallen. Dus let op, misschien doe ik dat de komende 2 weken nog wel eens.

Om terug te komen op bovengenoemde rivier: volgens de eigenaar van de lodges, waar we nu verblijven, zijn ze stroomopwaarts op deze rivier opnamen aan het maken voor deel 3 van "de Hobbit". Na ruim 2 weken in Nieuw Zeeland hebben we het volgende kunnen vaststellen.: als je voor iedere plaats waar ze volgens de "Local Yokels" opnames hebben gemaakt of gaan maken voor "Lord of the Rings en/of "de Hobbit" een dollar zou krijgen, dan kunnen we eerste klas terugvliegen naar huis, en zouden de films 6 uur per stuk duren....

Hieronder nog 2 foto's:

Pororari RiverRegenwoud langs de Pororari River

Daarna hebben we de middag vrij genomen (klinkt wat vreemd op een vakantie), maar we werden iedere ochtend een beetje vermoeider wakker, en de beenspieren konden ook wel wat rust gebruiken, om het overtollig melkzuur af te voeren. Alhoewel vrij, ik heb de video zitten monteren en dit stukje zitten schrijven. Aly heeft op het terras voor het huisje zitten lezen. Om stipt 5 uur waren we bij het restaurant en nu was het dus wel rustig. Het bleek overigens dat de vader van de eigenaar van het restaurant uit Helmond kwam.

Tot de middag overigens mooi weer gehad (27 graden), maar in de loop van de middag zijn er af en toe wat lichte buitjes gaan vallen, maar het bleef boven de 20 graden. Overigens zou ik niet teveel aandacht besteden aan de weerberichten rechtsonder op de site. Ik heb nog geen dag meegemaakt dat het ook maar enigszins in de buurt kwam van de werkelijkheid.

Al twee dagen geen Finnen: we weten niet wat we moeten beginnen, zonder de Finnen!