Sheep are down, Cows are up

23 februari 2019 - Queenstown, Nieuw-Zeeland

In de hoop een beetje in te lopen met het blog, laat ik vooralsnog de foto's even achterwege. Uploaden op deze site is nogal bewerkelijk. Maar zodra ik weer een beetje bij ben zal ik ze erbij zetten.

Zaterdag hadden we een 4-wheel drive door Nevis Valley gepland (Oost van Queenstown). Donderdag kregen we een mailtje dat het waarschijnlijk niet door zou gaan vanwege de verwachtte regen. Gelukkig zijn is de weersverwachting in Nieuw Zeeland net zo betrouwbaar als in Nederland, kortom het was stralend, zonnig weer!

We werden opgehaald op zaterdagochtend door Del. Del is wat je een kleurrijke figuur noemt. Hij is begin 50 en heeft een groot gevoel voor droge humor, naast een ontzettend Nieuw Zeelands accent. Hij doet dit werk al zo'n 30 jaar, en volgens zijn website http://www.4wdexpeditions.nz is zijn enige slechte eigenschap dat: "His cooking is somewhat inconsistent". Gelukkig hadden we alleen maar broodjes voor de lunch!

Het was een prachtige rit door een nogal ruig gebied. De voornaamste begroeiing was een soort yucca, waarvan de bladeren letterlijk messcherp zijn. In het midden van de 19e eeuw werd hier goud ontdekt, en net als in de USA resulteerde dat in een enorme "Goldrush". Het verschil was, dat er in dit gebied niets eetbaar te vinden is, zowel qua begroeiing, als qua wild. Alles moest dus worden aangevoerd. Dat kost geld, en geen goud gevonden wil zeggen geen geld. Zelfs in de nogal barre winters durfde niemand te vertrekken, omdat ze dan hun claim kwijt zouden zijn. Het gevolg was dat de gemiddelde goudzoeker niet ouder werd dan 36!!!

De resten van de goudkoorts zijn nog goed zichtbaar in de vorm van veel gaten en afgegraven stukken heuvel (zelfs na 150 jaar). Ook zijn er nog een aantal ruïnes van kleine huisjes te vinden. Na de Goldrush werd het gebied overgenomen door schapenboeren, waardoor er nu om de 500 m een hek moest worden geopend en weer gesloten (een taak die ik gewetensvol op me heb genomen).

De claims van de goldrush zijn overigens nog steeds van kracht, en het vermoeden is dat er nog veel goud te vinden is. Het probleem is dat overheid het graven verbied, maar de claims nog wel erkend. Daar heb je voorlopig dus niet zo veel aan!

Zoals bekend zijn er veel schapen in Nieuw Zeeland. Nu zo'n 20 miljoen (op 4,6 miljoen inwoners). 20 jaar geleden waren dat er nog 70 miljoen. Het aantal schapen neemt dus sterk af en het aantal koeien neemt enorm toe. Daar is meer geld mee te verdienen. Helaas heeft dat voor het milieu veel nadelen, aangezien koeien het milieu veel meer belasten dan schapen.

Foto's volgen later.

Voor vandaag stop ik er mee. Morgen om 5 uur opstaan, want het vliegtuig naar Wellington vertrekt om 07:15.

1. Miji li:
    25 februari 2019
    Fijn dat je weer wat schrijft! En dat je het beroep van portier ook leuk vindt. Veel plezier en we wachten met smart op het volgende verhaal🐑🐑🐑
  2. Anneke Hemstra:
    25 februari 2019
    ben benieuwd naar jullie volgende verhaal leuk net of dat je stiekem mee op reis bent.heerlijk nog veel plezier kijk uit naar de foto,s