Veel mooie moutere (eilanden) hier

4 maart 2019 - Paihia, Nieuw-Zeeland

Hierbij even een aanvulling, want ik was zomaar een dag vergeten. In Paihia hadden we een minicruise door de "Bay of Islands geboekt. Prachtig weer en een nog mooiere omgeving. In de baai bij Paihia liggen een groot aantal eilanden (de naam verraad het al een beetje). De namen zijn niet makkelijk te onthouden; hier heb je er een paar: "Motuarohia" , "Motura" "Urupukapuka" en "Motukaka" (Hole in the rock).

Motuarohia was het eiland waar de eerste ontmoeting tussen James Cook en de Maori plaatsvond. Dat was niet zo'n succes, want door een misverstand werden er 2 Maori doodgeschoten. Op een of andere manier zijn ze hier toch uitgekomen, en later werd op het vasteland een verdrag getekend.

IMG_3966

Daarna Moturua. Tegenwoordig privébezit, behalve de stranden. In Nieuw Zeeland is het verboden om een privé strand te hebben. Als gevolg zijn alle stranden voor het publiek toegankelijk.

IMG_3968IMG_3966

Vervolgens naar Cape Brett Peninsula gevaren (dus een schiereiland). De oorspronkelijke naam is "Rakaumangamanga". Daar is een vuurtoren waar het draaimechanisme niet met kogellagers werkt, maar in een bad van kwik drijft. Er schijnen nog maar 2 van dit soort vuurtorens te bestaan.

IMG_3971

Het hoogtepunt was Motukokako, waar een gat ingeslagen is door erosie. Vrij smal, het schip was vrij breed, maar gelukkig was het rustig weer en een rustige zee, dus het schip is er, na enige aarzeling, heel voorzichtig doorheen gevaren.

IMG_3979IMG_3986IMG_3987IMG_3988IMG_3989IMG_3992

Tenslotte naar Urupukapuka, Dit is het enige eiland, waar je kan kamperen. Het schip legde aan in de Otehei bay. We hebben daar een uurtje rondgelopen, Prachtig uitzicht en veel schapen. Het ijsje was ook lekker!

IMG_3994IMG_3995IMG_3998IMG_4001

1. Nic:
    8 maart 2019
    Nou zo te zien hebben jullie t naar ! Heel vervelend dat heet nu vakantie 😜geniet want ik geniet ook mee van jullie avontuur👣👣👣👣
  2. Anneke Hemstra:
    8 maart 2019