Het TomTom verraad

3 maart 2019 - Paihia, Nieuw-Zeeland

Ik begin weer wat achter te lopen. Deels is dat te wijten aan luiheid mijnerzijds, maar ook aan het feit dat we de afgelopen paar dagen in gelegenheden bivakkeerden die oftewel slechte wifi hadden (Haruru Falls, bij Paihia), dan wel een kleine kamer met geen bureau om aan te typen (Te Kao).

We pakken de draad weer op op zondag 3 maart.

Vandaag voornamelijk auto gereden. Van Auckland naar Haruru Falls bij Paihia. Eerst Auckland uit. Gelukkig was het zondagochtend. Alhoewel het links rijden mij nu (over het algemeen) goed afgaat, is het rijden in Auckland  geen onverdeeld genoegen. Gelukkig snel de stad uit via de brug. Daarna een echte snelweg (die kom je hier niet vaak tegen).

Het bleek dat de TomTom stond ingesteld op het vermijden van tolwegen, en er is een stuk van 10 km dat tegenwoordig tolweg is. Zo'n 30 km noord van Auckland, werd ons aangeraden een afslag te nemen, geen probleem. Wij doen alles om geen $2,40 (€1,44) uit te hoeven geven! Het bleek alleen dat de weg die TomTom had bedacht gesloten was wegens werkzaamheden. Dat leidde tot een partij omrijden, waarbij we na een poosje doorhadden, dat we een plek al voor de derde keer zagen. Gelukkig hadden we  (Aly dus), ook nog een papieren wegenkaart meegenomen. Na enig ouderwets puzzelen kwamen we er uit, en zijn via onze alternatieve en lange omweg alsnog de goede kant opgegaan. Het duurde maar iets meer dan een uurtje...

De rest van de trip geen bijzonderheden, behalve dat het aantal bochten in de weg per km evenredig toeneemt met de afstand tot Auckland.

Haruru Falls Resort is prachtig gelegen aan het water, de waterval is een 4 op de schaal van indrukwekkend, dus gezien het feit dat we een serieus aantal kilometers gereden hadden, en het 28 graden was, hebben we de 800 m lopen naar de waterval maar even overgeslagen.