Maandag: "Cherchez la Fuji"

2 september 2016 - Tokyo, Japan

Het is natuurlijk alweer veel te lang geleden dat ik hier wat heb geschreven. Mijn excuus is dat we net 2 dagen achter elkaar een tour hebben gedaan. Hierbij vertrokken we om 8 uur 's ochtends en kwamen we om 7 uur 's avonds weer terug. En ik verzeker je dat je dan nog weinig zin hebt om achter de PC te gaan zitten, zeker als je ook nog een boel foto's en video's moet uploaden. Maar goed vandaag hebben we weinig op het programma staan en zijn we eindelijk weer "eigen baas". Hier komt-ie dan:

Zoals jullie weten zijn we maandag naar Mount Fuji geweest. Het was een druilerige dag met een temperatuur van rond de 28 graden. De busreis naar Mount Fuji (132 km) duurde zo'n 2 uur. De gids deed erg zijn best, maar zoals we nu zo langzamerhand ontdekt hebben is, en blijft, Engels een heel moeilijke taal voor Japanners. Het schijnt te liggen aan de overmaat aan medeklinkers die wij gebruiken, ook het feit dat wij wel persoonlijke voornaamwoorden hebben en zij niet is lastig. Daarnaast moeten we natuurlijk toegeven dat ons Japans ook niet briljant is... dus eigenlijk moeten we helemaal niet zeuren!

Mount Fuji

Om weer bij het verhaal terug te komen, Mount Fuji liet zich dus niet zien. We zijn wel op de berg geweest; op het zogenaamde "5th Station". Nu moet ik weer wat uitleggen: Het Engelse woord "station" is de vertaling van het Japanse woord "Gome". Een Gome is het tiende deel van de afstand van een pad (in dit geval van de voet van de berg naar de top). Dus het 5th station ligt halverwege de afstand over de weg naar de top. Fuji is 3775 m hoog (de hoogste berg in Japan), en het 5th station ligt op 2305 m hoogte.

Droevig

Zoals jullie op bovenstaande foto zien heeft het veel weg van een wintersportplaats in de Alpen (minus de sneeuw dan). Het is ontzettend druk, maar dat geldt voor alle plaatsen in Japan, die we tot nu toe gezien hebben. De motregen helpt natuurlijk niet mee om het sfeerbeeld te verbeteren. We wisten natuurlijk (gezien de forse hoeveelheid neerslag die Japan krijgt) dat de kans dat het slecht weer zou zijn groot was, maar het was toch jammer.

Na Fuji gingen we weer de bus in naar Hakone (dat ligt aan een meer). En natuurlijk begon het weer langzaam op te klaren (!). Aldaar aangekomen zij we op de boot gestapt voor een rondvaart (technisch gezien was het geen rondvaart, omdat we alleen maar een rechte lijn hebben afgelegd van één plaats naar de andere..). Daarna met de kabelbaan omhoog naar de top van Mount Komagatake (1357 m). Vanwege de naderende Tyfoon "Lionrock" was de wind fors aangetrokken. Zeker op de top van de berg stond er, zeg maar, een "Stijve Bries". Vanwege de wind werd kabelbaan nog even stilgelegd, maar uiteindelijk zijn we toch weer beneden gekomen.

De video samenvatting van deze dag en dinsdag vinden jullie overigens hier: http://youtu.be/a8XlO26x3q0

Mt Komagatake

De terugweg naar Tokyo leverde nog één verassing op. Stom toevallig keek ik uit het raam van de bus en zag (heel even) Fuji als schaduw tegen de ondergaande zon in beeld komen. Snel 3 foto's gemaakt, waarvan jullie de beste hier onder zien. Uiteindelijk hebben we ons doel dus toch nog een beetje bereikt.

Leuk hé, zo'n goed einde....!!

Mount Fuji

1. Miji li:
    2 september 2016
    Het is een prachtige foto!