Laatste Loodjes

22 augustus 2016 - Heikant, Nederland

Fokke & Sukke gaan naar Japan

Het lijkt af en toe wel of tijd een logaritmisch verschijnsel is. Voor de niet ingewijden: in het begin gaat het heel langzaam, en op het eind gaat het heel snel. 8 maanden geleden hebben we de tickets geboekt, en nu vertrekken we ineens over 4 dagen.

De voorbereiding was wat lastiger dan we normaal gewend zijn. De taal en de relatieve onbekendheid met het land zijn de voornaamste oorzaak.

Zo hebben we voor het eerst in jaren ervoor gekozen om geen auto te huren. Afgezien van het links rijden (waar we in Nieuw Zeeland uitgebreide ervaring mee hebben opgedaan), schijnt dat buiten de grote steden de richtingsborden alleen in het Japans te zijn. Dan wordt je toch wel erg afhankelijk van je Tom-Tom, en daar hadden we geen zin in. Dus hebben we een 3 weeks treinabonnement aangeschaft bij Japan Rail. Voor ons sowieso een "unieke" ervaring. In Zeeuws Vlaanderen doen ze niet aan treinen, dus het is minstens 15 jaar geleden dat we een trein van binnen hebben gezien.

De hotels waren niet zo'n probleem, omdat we ons beperkt hebben tot de grote ketens.

Voor de uitstapjes / excursies hebben we weer gebruik gemaakt van ons vaste bedrijf op dat gebied: "Viator". Al 10 jaar lang heel tevreden met ze. Het enige risico dat we lopen, is, dat we misschien een wat hoog "tempelgehalte" in het programma hebben, maar misschien kan dat voor ons spirituele leven (of eigenlijk het gebrek daaraan) geen kwaad ;-)

In tegenstelling tot andere jaren kwamen we dit keer toch bij de KLM uit. Voorheen vlogen we voornamelijk Lufthansa. Tot nu toe ziet de service  er goed uit. Anderhalve week geleden kregen we een mailtje, waarin ze ons onder meer nogmaals vertelden dat we 100 (!) kg bagage per persoon mogen meenemen (2 koffers van 32 kg en 2 stuks handbagage van 18 kg per persoon!). We moeten er niet aan denken!!! We hoeven ons in ieder geval geen zorgen te maken over overgewicht (van de koffers...)

Dat was het weer. Het volgende bericht zal er waarschijnlijk vrijdag a.s. uitgaan.

Groetjes, Aly & Frank

1. Ed Coenen:
    22 augustus 2016
    Goede reis. Geniet. Japan is ongelooflijk mooi.Inderdaad, de signalisatie is 1talig Japan , eens je uit de grotere steden bent. Maar Tom Tom zal je niet in de steek laten
    Wat betreft de treinen : ALTIJD stipt tot op de seconde.
    Greetz
    Ed
  2. Martin van der Wiel:
    28 augustus 2016
    Hoi Frank, je kunt leuk schrijven, vooral de alinea m.b.t. over gewicht, nu moet ik even terug denken aan borgholzhausen, +/- 35 jaar geleden en ik zie voor me een Frank lang en dun, haha. Niet alleen het verstand komt met de jaren, heb er ook last van. Prettige vakantie jongen.