Dinky Toy en regen (een beetje dan)

13 september 2017 - Longmont, Colorado, Verenigde Staten

Dinsdag 12 september

De planning was om met een omtrekkende beweging via de Noordzijde van de Black Canyon naar het Colorado State Monument te rijden, en dan naar het hotel in Grand Junction.

Daarvoor moesten we eerst weer 45 mijl terugrijden om naar de afslag voor de Noordelijke route te komen. Dat ging prima, totdat bij wegwerkzaamheden, de overgang van onverharde naar verharde weg zo'n hoge richel opleverde dat de auto tegen de aanslagen van de voorste veren dreunde. Na de korte gedachte van : Had-ie maar geen auto moeten worden", reden we verder.

Na een paar kilometer begon ineens het lampje "Low Oil Level" te branden. Op de eerstvolgende parkeerplaats gestopt, en naar het oliepijl gekeken.. Dat stond net boven het minimum, maar de motor was natuurlijk nog warm. Een kwartiertje gewacht, en nog steeds was het oliepijl minimaal. Waarschijnlijk was door de klap de sensor afgegaan, maar met het lage oliepijl op de peilstok hadden we geen zin om over een nogal verlaten weg te gaan rijden, terwijl we geen mobiel bereik hadden.

We besloten om de "Roadside Assistance van Avis te bellen. Het duurde even, maar uiteindelijk was binnen een half uur geregeld, dat we de auto konden inruilen op het vliegveld van Gunnison, ongeveer 26 mijl verderop.

Ondanks dat ze op de hoogte zouden zijn wist de juffrouw natuurlijk nergens van, maar na wat heen en weer gepraat bleek ze inderdaad nog een auto beschikbaar te hebben: Een Jeep Renegade. Klinkt aardig, maar het is een stuk kleinere auto. We vonden dit niet het moment om kieskeurig te worden, De bagage paste er prima in, en we hoefden nog maar 5 dagen. Dus wij zijn in de schoenendoos vormige Dinky Toy gestapt (na het overladen van de bagage). En weer verder gereden.

Al met al waren we ruim 2 uur kwijtgeraakt, waardoor de Noordrand van de canyon en het Colorado State Monument te lang zou gaan duren. Zelfs met de kortste weg zouden we nog ruim 2,5 uur onderweg zijn naar het hotel in Grand Junction. Bovendien hadden we het wel gehad voor die dag....

Woensdag 13 september

Vandaag weer een lange autorit. Van Grand Junction naar Longmont, net voorbij Denver. Ongeveer 450 km.

Gelukkig was dit grotendeels over de snelweg (de "I70", oftewel de Interstate 70). Dit is een prachtige weg die dwars door de Rocky Mountains gaat. Er zaten een aantal forse bergpassen in tot zo'n 3300 m, en je komt langs wintersportplaatsen als Beaver Creek, Vail en Copper Mountain. Al deze plaatsjes proberen wanhopig op Europese wintersportplaatsen te lijken, qua bouwstijl, maar helaas het lukt natuurlijk net niet!

We hadden aan het begin van de vakantie nog het idee opgedaan om Mount Evans op te rijden. Deze berg is 4280 m hoog, en de weg gaat helemaal naar de top. Het is de hoogste verharde weg van het Amerikaanse continent. Ik zat er wel een beetje tegen aan te hikken, want de rit van de dag was al vrij lang, en de weg is naar boven is 16 mijl, en de rit duurt (heen en weer) ongeveer 2 uur.Gelukkig hoefden we de beslissing niet meer te nemen, want de laatste 5 mijl van de weg zijn sinds Labor Day (vorige week maandag) gesloten voor het seizoen!

Aangekomen bij Denver bleek de bewoonde wereld nog te bestaan: heel veel verkeer, dat links en rechts van je voorbij schiet (rechts inhalen op de snelweg is toegestaan in de V.S.) Gelukkig hadden we Bram op de TomTom, alhoewel die soms ook vreemde dingen doet (als we thuis zijn moeten we dat in zijn beoordelingsgesprek nog eens goed naar voren brengen!).

Voorbij Denver werd het langzaam weer wat rustiger, en toen gebeurde het wonder! Al anderhalve week ontstaan overal buien, maar het lijkt wel of ze ons expres vermijden. Op de meeste dagen zien we het rondom overal regenen tegen het eind van de middag, maar nooit bij ons! Vandaag, toen we Longmont binnen reden, heeft het serieus even geregend... Wel 5 minuten lang, ik moest zelfs de ruitenwisser even aanzetten!

Zoals jullie merken geen foto's erbij van deze 2 dagen, omdat we ze niet gemaakt hebben. Scheelt mij overigens ook weer veel werk.

Zoals jullie zien ben ik vlak voor het einde van de vakantie weer helemaal bij!!! Ik schrik er zelf ook van.

Morgen gaan we het laatste park in: het "Rocky Mountain National Park". De dag daarna  rijden we geleidelijk weer terug naar Salt Lake City, via Rock Springs in Wyoming, waar we overnachten. Op zaterdag komen we aan in Salt Lake en zondagavond vliegen we weer naar huis.

Morgen misschien meer....

1. Martin van der Wiel:
    14 september 2017
    Gelukkig hadden jullie je ANWB kaartje bij de hand?