"By"zondere dag

31 augustus 2015 - Århus, Denemarken

Hallo allemaal,

Even wat inhalen: Gisteren (zondag) vonden we dat we even genoeg musea hadden gezien, dus zijn we naar de dierentuin in Aalborg gegaan. Het is een niet al te grote, maar wel mooie dierentuin. We hebben wat foto's gemaakt die op de fotopagina staan.

Daarna nog even naar de haven geweest, maar dat stelde niet veel voor. We hebben even op een bankje gezeten, en twee foto's gemaakt.

Vandaag vertrokken naar Århus. Halverwege de ochtend aangekomen en naar "Den Gamle By" (het oude dorp) gegaan. Dit is een openluchtmuseum in Århus, die drie perioden behandelt. 1700 - 1800, ca. 1920 en 1972.

Over de naam nog even een zinloos weetje: Er zijn in Engeland veel plaatsen die eindigen op "by" (bijvoorbeeld: Derby). Dat is dus Deens voor dorp. Deze plaatsen zijn door de Denen gesticht. In de periode 800 - 900. De Denen bleven oprukken en hun aantal nam fors toe. Na de nodige veldslagen, werd een soort patstelling bereikt, waarbij de Denen een gebied kregen toegewezen, waar ze hun eigen recht mochten spreken: de zogenaamde "Danelaw". Dit in ruil voor het stoppen met uitbreiding van hun gebied. Uiteindelijk bleek dit toch niet te werken, en in begin 10e eeuw werden de Denen definitief verslagen door Koning Aethelstan. De plaatsnamen bleven echter bestaan.

Op de fotopagina een hoop foto's. Het leukste was het stuk over 1972. We voelden ons weer even 15 jaar oud, totdat we naar de auto moesten teruglopen na 4 uur rondslenteren, toen voelden we ons weer 75....

En natuurlijk klopte de natuurwet dat het bij bezoek aan een openluchtmuseum altijd regent!

1. Astrid:
    2 september 2015
    Mooie foto's, vooral die van de Giraffa Camelopardalis is geweldig! ;)
  2. Frank:
    2 september 2015
    Ik begrijp de hint (met de complimenten aan Prof. Dr. Ir. Google) ;-)