Noordkaap

5 maart 2019 - Te Kao, Nieuw-Zeeland

Vandaag naar de Noordkaap: Cape Reinga. Het is zo'n 130 km rijden vanaf waar waar we nu zitten (Paihia).. De navigatie levert niet teveel problemen op want er is maar 1 weg er naar toe.

Eigenlijk is dat niet waar, want je kan ook een gedeelte via het strand rijden: "90 Mile Beach". Een lang stuk strand, maar bij lange na niet 90 mijl (ik schat zo'n 40 km). Aangezien we een 4WD auto hebben gehuurd, konden we mooi een paar kilometer over het strand rijden. Absoluut verlaten. Omdat we niet wisten hoe de toestand van het strand over de hele afstand was, toch maar besloten om na een kilometer of 5 weer terug te gaan  (ja, ja een watje!).

IMG_4005IMG_4008IMG_4009

Daarna door naar Cape Reinga. Het meest Noordelijke punt van Nieuw Zeeland. Ik heb onderweg een paar keer gevraagd, wat de lengte van Nieuw Zeeland is, maar niemand kon mij het antwoord geven.

Er zijn 2 manieren om daar achter te komen. Een kaart met bekende schaal en een liniaal, maar dat is te makkelijk. Er is een 2e manier, en die is veel leuker. Wat hebben we nodig: de breedtegraad van het zuidelijke punt en de breedtegraad van het noordelijke punt.

Het meest zuidelijke punt op Stewart Island ligt op 46 graden en 54 minuten zuiderbreedte. Cape Reinga op 34 graden en 26 minuten. Het verschil is dan 12 graden en 28 minuten. 1 breedteminuut is een afstand van 1 zeemijl (NM). Totaal wordt dat dus 12*60+28 = 748 NM. 1 zeemijl is 1,852 km, dus het totaal is dan 1,852*748 = 1358 km. De werkelijke afstand zal iets groter zijn omdat de punten niet op dezelfde lengtegraad zitten, maar dat is teveel rekenwerk in mijn vakantie! Het verschil zal niet groot zijn.

IMG_4029IMG_4031IMG_4037IMG_4040

De laatste foto bewijst natuurlijk dat we op het zuidelijke halfrond zitten. Laat me even weten als je het doorhebt....

Na de kaap nog een verborgen strandje in een rustige baai gevonden (dankzij de eigenaresse van de Te Kao lodge).

IMG_4042

Tenslotte langs geweest bij de "Giant Sand Dunes". We hadden al wat kilometers achter de rug, dus hebben we het surfen op het zand maar overgeslagen (hadden we sowieso niet gedaan trouwens...).

IMG_4044

Daarna weer terug naar Te Kao om te overnachten.

1. Anneke Hemstra:
    7 maart 2019
    Wat een mooie foto's en wat zullen jullie het naar je zin hebben.
  2. Frank:
    8 maart 2019