Oude Indianen, Amerikanen en Aly's

8 september 2017 - Alamosa, Colorado, Verenigde Staten

Woensdag 6 september

Rond 8 uur vertrokken uit Moab richting Cortez in Colorado. Omdat de afstand meeviel (319 km), onderweg nog 2 uitstapjes gepland.  "Hovenweep National Monument"en "Canyon of the Ancients". De laatste bleek bij nader inzien wat minder interessant, dus beperkten we ons tot Hovenweep.

Je kan vrij snel zien dat je Utah verlaten hebt. De drankwinkels in Utah worden door de staat gerund (vergelijk het met de casino's in Nederland). Ze zijn zeer streng gereguleerd, en hebben zeer beperkte openingstijden. In de rest van Amerika  zijn het (net als bij ons) gewone (particuliere) slijterijen.

Hovenweep is een canyon met resten van nederzettingen van de Anasazi, (Navajo voor "voorouders van de vijanden") oftewel Pueblo volkeren). In Hovenweep zijn slechts een beperkt aantal ruïnes te zien, die vooral uit de latere periode (1200 - 1300)  kwamen. Tussen 1400 en 1600  is deze cultuur verdwenen en opgegaan in andere culturen. Dit kwam vermoedelijk door een grote en langdurige droogte in het gebied, waardoor ze  gedwongen werden het gebied te verlaten.

Hovenweep-1Hovenweep-2Nieuwsgierige hagedisHovenweep-3

Het monument is erg rustig, vooral omdat de weg ernaartoe, smal lang en saai is door een agrarisch gebied (20 mijl). Na een wandeling van een kilometer of 5, weer terug naar de auto. De airco werd weer zeer gewaardeerd!

Rond een uur of 4 aangekomen in Cortez.

Donderdag 7 september

Hier staat  het " Mesa Verde National Park" op het programma. Julie zullen merken dat het thema van "natuur" geleidelijk "cultuur" is geworden, en ja, wij schrokken daar ook en beetje van...

Ook in Mesa Verde zijn de resten van Anasazi te vinden. Hier echter een stuk uitgebreider, en over een langere periode. De ruïnes hier zijn uit de periode van 600 tot 1300, en laten redelijk goed de ontwikkeling in cultuur en architectuur zien over deze periode. De oudste woningen bestonden voornamelijk uit gaten in de grond met een afdekking erboven. Dit ontwikkelde zich tot de zgn. "Pueblo woningen", die uiteindelijk zelfs meerdere verdiepingen hadden.

Mesa VerdeMesa VerdeMesa VerdeMesa VerdeMesa VerdeMesa VerdeMesa VerdeMesa VerdeMesa Verde

Zoals eerder gezegd, was het afgelopen maandag Labor Day. De scholen zijn begonnen en iedereen is weer aan het werk. Dus de toeristen die je nu tegenkomt zijn voornamelijk buitenlands of oud. Tijdens ons bezoek aan Mesa Verde waren er relatief weinig buitenlanders. Wij haalden de gemiddelde leeftijd dus enigszins naar beneden!!

Overigens kreeg Aly vandaag bij een winkel zonder het te vragen 10% "senior discount". Ach ja, ze wordt dan ook 60 over een kleine 2 weken ;-)